Gerdab.IR | گرداب

صادرات محصولات نانویی از تجهیزات نانویی سبقت گرفت

صادرات محصولات نانویی از تجهیزات نانویی سبقت گرفت
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

"نانو پوشش"، "نانو مواد" و "نانو کامپوزیت" سه حوزه با بیشترین تعداد شرکت‌های فناور و حجم بازار و صادرات بالا است، ولی در مقابل حوزه تجهیزات کمترین میزان صادرات را داشته است.

به گزارش گرداب، بررسی‌های انجام شده روی حجم فروش، صادرات و تعداد شرکت‌های حوزه فناوری‌نانو نشان می‌دهد نانو پوشش بیشترین تعداد شرکت را در ایران داشته باشد و حجم صادرات محصولات مربوط به این حوزه نیز بیشتر از سایر حوزه‌ها است.

در رتبه دوم و سوم به ترتیب "نانومواد" و "نانوکامپوزیت‌ها" قرار دارند که از منظر تعداد شرکت و حجم صادرات پس از نانو پوشش‌ها قرار گرفته‌اند.

در مقابل، فناوری‌ها و روش‌هایی مانند امواج فراصوت، طیف‌سنجی، تصویربرداری و جداسازی که در زیرمجموعه تجهیزات هستند، سهمی از صادرات ندارند؛ ضمن آنکه تعداد شرکت‌های فعال این حوزه‌ها نیز اندک است.

در حوزه‌هایی مانند نانوکاتالیست و حامل‌های دارویی نیز با وجود حجم زیاد بازار، تعداد شرکت‌های کمی وارد این حوزه‌ها شده‌اند.

به نقل از ستاد نانو، حوزه الکتروریسندگی سابقه فعالیت جالب توجهی به ویژه در دوره کرونا داشته، زمانی که به دلیل نیاز بازار به ماسک، با فعالیت مستمر و تولید محصولات مورد نیاز جامعه کمک شایانی به ارتقای کیفیت سلامت جامعه داشته است.