Gerdab.IR | گرداب

ارسال روزانه 8 ميليون ايميل به مخاطبان ايراني

تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۸۹

دفتر خدمات مهندسي و فني هيئت مديران خبررساني آمريكا به منظور مخابره اخبار و حوادث انتخابات سال گذشته در ايران، روزانه 8 ميليون ايميل به مخاطبان خود در ايران ارسال مي‌كرد.

دفتر خدمات مهندسي و فني هيئت مديران خبررساني آمريكا به منظور مخابره اخبار و حوادث انتخابات سال گذشته در ايران، روزانه 8 ميليون ايميل به مخاطبان خود در ايران ارسال مي‌كرد.

به گزارش  گرداب، شوراي دولتي پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون آمريكا (BBG) كه ديپلماسي رسانه‌اي دولت آمريكا را طراحي مي‌كند، در بودجه مالي سال 2011 خود به كنگره مبلغ 768 ميليون و 778 هزار دلار درخواست كرده است.

فصل سوم اين گزارش به عمليات‌هاي خبررساني بين‌المللي آمريكا اختصاص دارد كه به تشريح مباحث مربوط به هدايت اين سازمان، صداي آمريكا، دفتر خبررساني كوبا، خدمات مهندسي و فني و مديريت و پشتيباني اداره خبر رساني بين‌المللي (بي‌بي‌جي) پرداخته است.

"دفتر خدمات مهندسي و فني‌" اداره خبررساني بين‌المللي، واقع در واشنگتن، از زيرساخت فني پيچيده و گسترده هيئت مديران خبررساني كه براي توليد و پخش محصولات رسانه‌اي هيئت مديران خبررساني ضروري است، پشتيباني مي‌كند. تخصص فني دفتر مهندسي، هيئت مديران خبررساني را قادر ساخته مأموريت خود در ترويج آزادي و دموكراسي و افزايش تفاهم متقابل از طريق ارتباطات چندرسانه‌اي با مخاطبين خارجي را انجام دهد.

در بخشی از این گزارش که به برنامه‌های ضد سانسور هیئت رسانه‌ای آمریکا می‌پردازد، آمده است: دفتر مهندسي در سال 2009، به ارائه ابزارهايي براي تسهيل دسترسي به اينترنت بدون سانسور ادامه داد. در برنامه ضدسانسور اينترنتي با فعاليت‌هاي دولت‌هايي چون چين و ايران براي مسدود نمودن دسترسي به وب‌سايت‌هاي صداي آمريكا، راديو آسياي آزاد و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي مقابله مي‌شود.

دولت چين با استفاده از تركيبي متشكل از كنترل‌هاي فني، قانون‌گذاري و تجسس، روش‌هاي پيچيده خود در محدودسازي دسترسي به اينترنت را گسترش مي‌دهد. ايران سر و صداي زيادي در مورد ابزار كنترلي خود به راه انداخته و ادعا مي‌كند تقريبا تمام ترافيك اينترنتي ورودي و خروجي كشور را كنترل مي‌كند. دفتر مهندسي در واكنش به اين نوع اقدامات، رهيافت‌ها و تكنيك‌هاي مبارزه با سانسور اينترنتي را اصلاح و بروز رساني مي‌كند.

واحد مهندسي روزانه 8 ميليون خبرنامه الكترونيكي در مورد خلاصه اخبار، دستورالعمل‌هايي براي دور زدن فيلترهاي دولتي و لينك وب‌سايت‌هاي پروكسي، به ايميل كاربران چيني و ايراني ارسال مي‌كند تا آنها بتوانند به وب‌سايت‌هاي صداي آمريكا، راديو آسياي آزاد و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي و ساير وب‌سايت‌هاي فيلتر شده دسترسي يابند.

پس از انتخابات 2009 در ايران، ترافيك وب‌‌سايت‌هاي معرفي شده صداي آمريكا براي كاربران ايراني بسيار بالا رفت. واحد مهندسي نيز به سرعت پهناي باند اضافي و ظرفيت سرور مورد نياز براي پشتيباني از اين ترافيك بالا را ارائه كرد. در اوج بحران‌هاي انتخاباتي ايران، حجم بازديد وب‌سايت‌هاي شبكه خبر فارسي صداي آمريكا و راديو فردا (راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي) از طريق نرم‌افزارها و پروكسي‌وب‌هاي ضد سانسور روزانه تقريبا بالغ بر 396000 نفر شد.

علاوه بر اين، دفتر مهندسي با ديگر سازمان‌ها نيز همكاري مي‌كند تا نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي ويژه هيئت مديران خبررساني را توليد کند. اين نرم‌افزار، پس از دانلود، دسترسي كاربران به وب‌سايت‌هاي فيلتر شده مانند صداي آمريكا را پنهان مي‌كند. در زمان بحران‌هاي انتخاباتي ايران اين نرم‌افزار بسيار موفق بود و كاربران از آن براي دسترسي به سرورهاي هيئت مديران خبررساني استفاده مي‌كردند.

منبع: فارس