Gerdab.IR | گرداب

استارلینک دسترسی اوکراین به اینترنت ماهواره‌ای را محدود کرد

استارلینک دسترسی اوکراین به اینترنت ماهواره‌ای را محدود کرد
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

دسترسی ارتش اوکراین و شرکت‌های نظامی این کشور محدود شده است تا از آن برای مقاصد نظامی استفاده نکنند.

به گزارش گرداب، پس از وقوع درگیری‌ها در اوکراین، استارلینک به ارائه خدمات در این کشور پرداخت. استارلینک شرکتی آمریکایی متعلق به میلیاردر جنجالی ایلان ماسک است که در حوزه اینترنت ماهواره‌ای فعالیت می‌کند. استارلینک با مجوز وزارت دفاع آمریکا اقدام به فعالیت در اوکراین کرد تا در نبرد با روسیه به این کشور کمک کند.

پس از ورود این شرکت تجاری به یک درگیری نظامی بسیاری از کارشناسان از عواقب این تصمیم ابراز نگرانی کردند. مقامات روسی نیز استارلینک را تهدید کردند و از این گفتند که در صورت دخالت در جنگ اوکراین ممکن است ماهواره‌های این شرکت هدف قرار بگیرند. دولت چین نیز با محکوم کردن ورود شرکت آمریکایی به متن درگیری‌ها، در دستوری از متخصصان علمی خود خواست راهی برای مقابله با ماهواره‌های این شرکت پیدا کنند.

استارلینک، اما مدعی است که تنها برای مقاصد بشردوستانه به اوکراین پا گذاشته است. این در حالی است که دادن خدمات جانبی مانند تصاویر هوایی از میدان‌های نبرد، باعث شده که استارلینک به عنوان ابزار پنتاگون آمریکا در خاک اوکراین شناخته شود.

اما حال در اقدامی عجیب رویترز اعلام کرده است که استارلینک دسترسی مقامات نظامی این کشور را محدود کرده است. این شرکت نگران است که از اینترنت ماهواره‌ای برای کنترل پهپاد‌ها استفاده شود. یکی از کمپانی‌های متعلق به ریاست‌جمهوری اوکراین در زمینه حملات پهپادی فعالیت می‌کند و استارلینک اقدام به محدود کردن اینترنت این شرکت کرده است.

این اقدام با خشم مقامات اوکراینی روبرو شده است. رییس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی پیش از این نیز بار‌ها با ایلان ماسک مدیرعامل استارلینک وارد جدال‌های لفظی شده بود. چند ماه پیش، ماسک پیش‌بینی کرد که وقایع جنگ به سود روسیه به پایان می‌رسد و از بالا بودن هزینه‌های جنگ اوکراین برای شرکت‌های آمریکایی و اروپایی گله کرد. زلنسکی در مقابل به شدیدترین وجه به این میلیارد آمریکایی حمله کرد و او را متهم به حمایت از تروریسم کرد.

مسدود شدن دسترسی حساب‌های نظامی به اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک، بار دیگر مسئله دخالت‌های شرکت‌های فناوری غربی در امور ژئوپلتیکی را نشان می‌دهد. مستقل نبودن آن‌ها و تابع دستورات مافوق امنیتی خود بودن، باعث شده که هیچ کشور مستقلی نتواند بر روی آن‌ها حساب باز کند.

چندی پیش نیز با وقوع زلزله مرگبار در ترکیه، ایلان ماسک به دولت این کشور پیشنهاد داد که از استارلینک استفاده کنند. دولت اردوغان، اما این پیشنهاد را به شدت رد کرد و حاضر نشد از این شرکت آمریکایی کمک بگیرد.