Gerdab.IR | گرداب

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به حوزه کشاورزی

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به حوزه کشاورزی
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه، بخش کشاورزی برای افزایش بهره‌وری نیازمند ورود فناوران و دانش‌بنیان‌ها است، از معرفی ۲۶۰ نیاز فناورانه این حوزه به فناوران فعال به منظور رفع چالش‌ها و مشکلات خبر داد.

به گزارش گراداب، سیدجواد ساداتی نژِاد،وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی تاکنون ۲۶۰ نیاز فناورانه خود را احصا و برای تامین و رفع مشکل با استفاده از فناوری به شرکت‌های دانش بنیان کشور معرفی و عرضه کرده است.

وی با بیان اینکه، نیاز‌های فناورانه حوزه کشاورزی می‌تواند در رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی مورد پژوهش و تحقیق قرار گیرد، تاکید کرد: به طور حتم بخش کشاورزی حوزه‌ای است که بدون استفاده از دانش و فناوری روز نمی‌توان بهره وری لازم را در بخش‌های مختلف آن از جمله تامین غذای مکفی و سالم ایجاد کرد.


وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری آنکه، رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۱ را تحت عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری کرده اند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری موفق به احداث نخستین پارک علم و فناوری و منابع طبیعی و همچنین راه اندازی ۶ دهکده فناوری و نوآوری در برخی استان‌های کشور شده است و برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه ریزی لازم برای راه اندازی این دهکده‌ها در ۱۰ استان دیگر کشور نیز در دست اقدام است.


وی با بیان اینکه، در حال حاضر بستر استقرار دو هزار شرکت دانش بنیان و فناور کشور در پارک علم و فناوری و همچنین دهکده‌های نوآوری و فناوری فراهم شده است، تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی از ۲۸۰ به ۴۸۰ شرکت افزایش یافته است و تلاش ما افزایش سهم دانش بنیان‌های کشاورزی از ۴.۲ درصد به ۶.۵ درصد است.

ساداتی نژاد همچنین با بیان اینکه، امسال تعداد مراکز رشد حوزه کشاورزی ۱۸ درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: به دنبال سخنان رهبر معظم انقلاب تلاش ما در وزارت جهاد کشاورزی افزایش روزافزون بهره وری در بخش‌های مختلف از جمله تولید غذای سالم است و این مهم بدون بهره گیری از علم و فناوری میسر نمی‌شود.

وی افزود: توسعه دانش و فناوری که امروزه خود را در حوزه پارک‌های علم و فناوری و در شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد نشان می‌دهد از اولویت‌های وزارت جهاد است و به این سمت نیز در حال حرکت هستیم.


وزارت جهاد کشاورزی در آدرس اینترنتی https://maj.ir/danesh نیاز‌های فناورانه خود در بخش‌های مختلف شامل امور زراعت، امور باغبانی، امور آب و خاک، امور تولیدات دامی، مکانیزاسیون، شیلات، امور عشایر کشور، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تعاون روستایی، امور اراضی کشور، دامپزشکی، حفظ نباتات و خدمات حمایتی کشاورزی را اعلام کرده است.

ماموریت سازمان "تات" ارتباط با دانش بنیان‌های حوزه کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی درادامه در پاسخ به این سوال که فناوران به چه شکلی می‌توانند با بخش‌های مختلف این وزارتخانه به منظور توسعه و رسوخ فناوری درحوزه کشاورزی همکاری داشته باشند تصریح کرد: پارک علم و فناوری حوزه کشاورزی در استان البرز و زیر نظر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) فعالیت می‌کند و فناوران و نخبگان و محققان می‌توانند نوآوی‌ها و تحقیقات ارزشمند خود در زمینه افزایش هرچه بیشتر بهره وری و احیانا رسوخ نوآوری در حوزه کشاورزی را به این مجموعه معرفی کرده و حوزه کشاورزی را یاری کنند.

وی با اشاره به نقش نوآوری و فناوری در حوزه کشاورزی بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده تنها رسوخ فناوری به منظور کاهش ۳۰ درصدی ضایعات محصولات کشاورزی، از هدررفت ۱۳ میلیارد مترمکعب در سال جلوگیری خواهد کرد و از این جهت وزارت جهاد به طور کامل از فناوران و نوآوی‌های آن‌ها حمایت لازم را خواهد داشت.