گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نشان می دهد ۵۵ شرکت ایرانی بیش از ۹۰ درصد از کل حجم بازار نانوفناوری ایران در سال ۱۴۰۰ را در اختیار داشتند و بیش از یک چهارم از شرکتهای نانویی در سال گذشته حجم فروش کمتر از یک میلیارد تومان داشتند.
به گزارش گرداب، براساس این گزارش، سه شرکت نانویی در سال ۱۴۰۰، تقریبا ۲۰ درصد از کل بازار را داشته و ۵۲ شرکت نیز ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند.
همچنین در سال گذشته سه شرکت اول بیش از هزار میلیارد تومان و ۵۲ شرکت بعدی نیز بین ۱۰۰ تا هزار میلیارد تومان فروش داشتند. ۵۸ شرکت ایرانی هم با فروش بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان، تقریبا هشت درصد از بازار را در اختیار داشته و ۷۷ شرکت نیز با فروش بین یک تا ۱۰ میلیارد تومان ۱٫۴ درصد بازار را به خود اختصاص دادند.
۹۰ شرکت نیز طبق این گزارش فروش تا یک میلیارد تومان داشتند.
براساس گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تعداد شرکتهای تولیدی نانو در سال ۱۴۰۰، ۳۲۴ شرکت بوده که این رقم در سال ۱۳۹۹، ۲۸۲ شرکت بوده است.
شرکتهای تولیدی شامل ۲ دسته شرکتهای تولیدکننده محصولات و سازنده تجهیزات نانو میشوند که در سال ۱۴۰۰، ۲۶۳ شرکت تولیدکننده محصول نانو و ۶۱ شرکت سازنده تجهیزات نانو در حال فعالیت بودند.
تعداد شرکتهای نانویی در ۶ سال گذشته بیش از ۲۱۰ درصد رشد داشته است.