Gerdab.IR | گرداب

تولید نخستین واکسن کووید مبتنی بر ام آر ان‌ای توسط دانش‌بنیان‌ها

تولید نخستین واکسن کووید مبتنی بر ام آر ان‌ای توسط دانش‌بنیان‌ها
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱

نخستین واکسن کووید ۱۹ مبتنی بر ام آر ان‌ای (mRNA) ایرانی با نام «رناپ» که در یک شرکت دانش‌بنیان تولید شده است با موافقت سازمان غذا و دارو به مرحله کارآزمایی بالینی رسید.

به گزارش گرداب، بسیاری از واکسن‌ها برای ایجاد پاسخ ایمنی، یک میکروب ضعیف یا غیر فعال شده را وارد بدن می‌کنند، اما در مورد واکسن‌های ام آر ان‌ای (mRNA) اینگونه نیست.

این واکسن‌ها حاوی ام آر ان‌ای (mRNA) ساخته شده در آزمایشگاه هستند و بعد از وارد شدن به بدن باعث تولید پروتئینی می‌شوند که پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند. این پاسخ ایمنی در واقع آنتی‌بادی‌هایی هستند که پس از تزریق واکسن تولید شده و وقتی ویروس به بدن انسان وارد می‌شود، مانع ایجاد عفونت و بیماری در بدن می‌شوند.


مهم‌ترین مزیت واکسن‌های mRNA نسبت به سایر واکسن‌ها، توانایی القای همزمان پاسخ ایمنی خونی و ایمنی سلولی بدون کمک گرفتن از مواد اضافی (ادجوانت) در فرمولاسیون واکسن است. همچنین سرعت و انعطاف‌پذیری در تولید این نوع واکسن‌ها، باعث می‌شود در شرایط همه‌گیری بتوان به سرعت نسبت به ساخت واکسن‌های جدید اقدام و از گسترش ویروس و تلفات انسانی جلوگیری کرد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، واکسن کاملا ایرانی رناپ نیز بر مبنای همین فناوری و با حمایت این معاونت تولید و پس از اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو وارد مرحله مطالعات کارآزمایی بالینی فاز یک شده است و به زودی بر روی داوطلبان آزمایش می‌شود.

به گزارش ایرنا، واکسن mRNA ساختار‌های ژنتیکی را به سلول‌های بدن تحویل می‌دهد تا خودشان پروتئین‌های ویروسی یا باکتریایی بسازند. سیستم ایمنی بدن به این‌ها پاسخ می‌دهد و ایمنی ایجاد می‌کند.

این واکسن خواص ایمونولوژی مورد نظر را با وضعیت امنیتی عالی و انعطاف پذیری دیده نشده از واکسن‌های ژنتیکی ترکیب می‌کند. بر اساس بیان پروتئین در مکان خود، واکسن mRNA قادر به گنجاندن یک پاسخ ایمنی متعادل شامل هر دو ایمنی سلولی و مزاجی هستند.