Gerdab.IR | گرداب

واکنش منفی کاربران به اقدام متا و توییتر برای کسب درآمد بیشتر

واکنش منفی کاربران به اقدام متا و توییتر برای کسب درآمد بیشتر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱

متا مالک فیسبوک و اینستاگرام مانند توییتر از برنامه‌های خود برای حساب‌های غیررایگان پرده برداشت.

به گزارش گرداب، بعضی از متخصصان حوزه فناوری معتقدند که اقدام شرکت متا برای راه‌اندازی سرویس پولی اقدامی عاقلانه است و این شرکت‌ها ممکن است درآمد‌های خود را افزایش دهند. اما گروه دیگری معتقدند که این اقدام در نهایت باعث کوچ کاربران از این پلتفرم‌ها خواهد شد.

مارک زاکربرگ هفته گذشته اعلام کرد که سرویس پولی در فیسبوک و اینستاگرام راه‌اندازی خواهد شد. این ویژگی جدید به کاربران اجازه می‌دهد یک نشان آبی دریافت کنند و هویت حقیقی شما تایید شود. همچنین دسترسی مستقیم به پشتیبانی مشتریان برای آن‌ها فراهم خواهد شد. این سرویس ۱۵ دلار هزینه خواهد داشت و از هم‌اکنون در کشور‌های استرالیا و نیوزیلند اجرایی شده است.

در صنعت فناوری این نخستین بار نیست که یک پلتفرم شبکه اجتماعی چنین اقدامی می‌کند. توییتر نیز چند وقت پیش از قابلیت «توییتر آبی» پرده برداشت که حدود ۸-۱۰ دلار در ماه هزینه خواهد داشت.
در طول سال‌های اخیر این ایده مطرح شده بود که شبکه‌های اجتماعی رایگان هستند و باید رایگان بمانند و این خدمات با داده‌هایی که کاربر در اختیار این پلتفرم‌ها قرار می‌دهد، مبادله می‌شود. شبکه‌های اجتماعی از داده‌های کاربران خود برای انجام کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند استفاده می‌کنند و شدیداً برایشان سودآور است.
اما حال انگار پلتفرم‌های غربی در سال‌های اخیر با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند که برای حل این مشکلات به دنبال درآمدزایی از طریق کاربران هستند. گروهی از متخصصان معتقدند امکاناتی که نشان آبی فیسبوک خواهد داشت، تایید هویت فرد و محافظت از او در مقابله حساب‌های جعلی که خود را به جای آن شخص جا زده‌اند و همچنین دسترسی مستقیم به پشتیبانی ویژگی‌هایی نیست که باید برای آن‌ها پولی پرداخت کرد و همه کاربران باید از این قابلیت‌ها به‌طور رایگان بهره ببرند. این وظیفه فیسبوک است و نه چیزی که به خاطر انجام آن پول بگیرد. حفاظت از حریم شخصی وظیفه‌ای است که همه شبکه‌های اجتماعی باید نسبت به کاربران خود رعایت کنند.

متخصصان معتقدند استفاده از چنین روش‌هایی باعث کوچ دسته‌جمعی کاربران از این پلتفرم‌ها خواهد شد و این شرکت‌ها سود کوتاه مدت را به سودبلندمدت ترجیح داده‌اند.

متا مالک فیسبوک و اینستاگرام در سال‌های اخیر با چالش‌های مالی فراوانی روبرو شد. وقتی اپ استور اپل دسترسی برنامه فیسبوک به ردیابی فعالیت‌های اینترنتی کاربران را محدود کرد، این شرکت یکی از منابع اصلی درآمد خود را از دست داد و نمی‌تواند داده‌های کاربرانش را بفروشد.

علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌های هنگفت این شرکت در فناوری واقعیت مجازی و متاورس به وضعیت بغرنج اقتصادی این شرکت افزوده است.

با این‌حال باید در نظر داشت چیزی که از آن به عنوان ضرر مالی فیسبوک صحبت می‌شود، همچنین یک درآمد بسیار کلان است. شاید اگر این شرکت به درآمد‌های هنگفت و کسب سود‌های یک‌شبه عادت نداشت، وضعیت اکنون خیلی هم ناگوار به نظر نمی‌رسید که حاضر به درآمدزایی از طریق «نشان آبی» برای کاربران شود.