Gerdab.IR | گرداب

پرونده / موقعیت شغلی مطلوب برای مهندسین علم داده

پرونده / موقعیت شغلی مطلوب برای مهندسین علم داده
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

کلان داده یا همان بیگ دیتا در پنج سال آتی به یک بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد؛ لذا شرکت‌های بسیاری از جذب مهندسین این حوزه استقبال ویژه می‌کنند.

به گزارش گرداب، در دنیای داده‌ها، تمام آنچه در جهان اتفاق می‌افتد ذخیره‌سازی می‌شود. از جمله این اطلاعات می‌توان به خرید‌های آنلاین، جست‌و‌جوی کاربران اینترنت، موقعیت جغرافیایی، نوع کامپیوتر و حتی عادات و علایق اقشار جامعه اشاره کرد. شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این اطلاعات در زمینه کسب‌و‌کار و استراتژی بازاریابی استفاده کنند. این شرکت‌ها به منظور درک بهتر این حجم عظیم از اطلاعات، به متخصصین علم داده نیاز دارند.

بر اساس آمار شرکت استاتیستا (Statista)، حجم اطلاعات ضبط شده، کپی شده و به طور کلی مصرف شده در سطح جهان در سال ۲۰۲۰ از ۶۴ زتابایت بیشتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۸۰ زتابایت برسد. از طرف دیگر بازار نرم‌افزار‌های کاربردی هوش تجاری و تجزیه و تحلیل نیز درحال توسعه است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ ارزش این بازار به بیش از ۱۸ میلیارد دلار برسد.

در سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۸۰۰۰۰ آگهی شغلی علم داده در بازه زمانی ماه ژانویه تا ماه می (۵ ماه) در یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های آنلاین ایلات متحده و اروپا منتشر شده است که حاکی از این است که مشاغل مربوط به علم داده از جایگاه خوبی برخوردار هستند. محققین یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده هوش تجاری، آگهی‌های شغلی مذکور را در ۱۴ گرایش مختلف بررسی کردند و دریافتند که ۸ مورد از این شغل‌ها بیشتر مورد استقبال شرکت‌ها هستند.

بیش از ۸۰۰۰ آگهی شغلی برای هریک از این موارد وجود داشت:

۱- مهندس داده (data engineer)، ۲- تحلیلگر داده (data analyst)، ۳- دانشمند داده (data scientist)، ۴- معمار داده (data architect)، ۵- مدیر پایگاه داده (database administrator)، ۶- مهندس یادگیری ماشین (machine learning engineer)، ۷- توسعه دهنده هوش تجاری (business intelligence developer) و ۸- آمارگیر (statistician)؛ از بین این ۸ عنوان، سه شغل مهندس علم داده، تحلیلگر داده و دانشمند داده بیش از ۲۲۰۰۰۰ آگهی شغلی را در اروپا و ایالات متحده به خود اختصاص داده‌اند.

در نتیجه می‌توان گفت که امروزه سنگ بنای تجارت بسیاری از شرکت‌ها، علم داده است و البته ارزش این علم به صورت مداوم رو به افزایش است. ۷۵ درصد از فرصت‌های شغلی دانشمندان داده در ایالات متحده - که یکی از قطب‌های قدرتمند فناوری است - بوجود آمده‌است.

بر اساس مطالعات، با این که تقاضا برای علوم داده زیاد است، اما برخی از گرایش‌های این حوزه، هنوز مورد استقبال شرکت‌های زیادی قرار نمی‌گیرند. با این حال جهان شاهد بوجود آمدن موقعیت‌های جدید و کاربرد‌های خاص این علم است؛ کاربرد‌هایی همچون پردازش زبان (language processing) و داستان‌گویی داده (data storytelling). در جامعه آماری ۲۸۰۰۰۰ آگهی شغلی که در بالا ذکر شد، تنها ۲۲ آگهی برای شغل داستان‌گویی داده و ۳۶۶ آگهی برای مهندسان پردازش زبان طبیعی انسان یافت شد؛ که نشان می‌دهد هنوز بستر شغلی پرطرفداری برای مهندسین حوزه‌های خاص علم داده فراهم نشده است.

_______________________

منبع: 

https://cybernews.com/tech/most-desirable-data-science-job-position/