Gerdab.IR | گرداب

تحقیق از جاسوس‌افزار پگاسوس در کشورهای اروپایی متوقف شد

تحقیق از جاسوس‌افزار پگاسوس در کشورهای اروپایی متوقف شد
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

اعضای پارلمان اروپا كه در حال بررسی نرم افزارهای جاسوسی پگاسوس رژیم صهیونیستی هستند امیدوارند که مقامات اسپانیایی برخلاف سایر کشورهای اتحادیه اروپا در تحقیقات خود علیه جاسوس افزارهای پگاسوس با آنها همکاری کنند.

به گزارش گرداب، ساسکیا بریکمونت، عضو بلژیکی در پارلمان اروپا گفت: من صمیمانه امیدوارم که بر خلاف آنچه در ماموریت‌های قبلی خود ملاحظه کرده بودیم، بتوانیم روی همکاری کامل با مقامات اسپانیا حساب کنیم.

این درحالی است که نارضایتی در میان اعضای پارلمان اروپا در کمیته پگا(Pega) وجود دارد. اين كميته پس از رسوایی شنود که در آن از نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلي پگاسوس برای هدف قرار دادن سیاستمداران مخالف، وکلای دادگستری، دادستان‌ها، روزنامه نگاران و دیگران استفاده شد، شكل گرفت.

با این حال، تعداد انگشت شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا قاطعانه از همکاری با کمیته امتناع کرده‌اند. به عنوان مثال، مقامات ملی در لهستان حتی از ملاقات با اعضاي كميته خودداری کردند.

رئیس کمیته، عضو پارلمان راست میانه هلندی، یرون لنارز، کمیسیون و کشورهای عضو را به تأخیر در تاکتیک‌ها و ايجاد ابهام متهم کرد. در همین حال، کمیسیون اروپا مدعی است که هیچ صلاحیتی در مورد مسائل امنیت ملی ندارد. وی خاطرنشان کرد که کمیسیون نتوانسته تهدیدات ناشی از جاسوس افزارهای رژیم صهیونیستی را جدی بگیرد و در انجام مسئولیتهای خود ناکام است.

سوفی اینت ولد، نماينده لیبرال هلندی و نماینده پارلمان اروپا که گزارش نهایی کمیته را تهیه می‌کند، کمیسیون و شورا را متهم کرد که شریک جرم و "مجرم در دفاع از یک سیستم بسیار بیمار" هستند. او گفت: «آنها نه تنها از همکاری امتناع می‌کنند، بلکه در واقع به دنبال ساکت کردن پارلمان اروپا هستند.»

مقررات مربوط به استفاده از نرم افزارهای جاسوسی

به گفته این کمیته، حتي پرسشنامه‌هایی که هشت ماه پیش به کشورهای عضو اتحادیه اروپا داده شده بود، بی‌پاسخ مانده است. سوالات پرسشنامه مربوط به مقررات مربوط به استفاده از نرم افزارهای جاسوسی رژیم صهیونیستی، مجوز و نوع نظارت بر آن است.

جمهوری چک، دانمارک، ایتالیا، مالت و هلند به طور مشابه هیچ اطلاعاتی به کمیته ارائه نکرده‌اند. در عين حال کمیسیون اروپا ادعا می‌کند که با این کمیته همکاری می‌کند. شایان ذکر است که صنعت جاسوس‌افزار تحت رهبری رژیم صهیونیستی درگیر یک موج بی‌پایان از اتهامات و مناقشات است.

اين رژيم متهم است كه اطلاعات جاسوس‌افزارهای خود را كه برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران، فعالان، سیاستمداران و حتی رهبران بالقوه جهان مورد استفاده قرار گرفته است به رژیم‌های مستبد می‌فروشد. همچنين اتهام‌هایی مبنی بر اینکه در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته شده نقش داشته است. اين اتهامات اسراييل را در کانون نقد بين المللي قرار داده است. / منبع: المیادین