Gerdab.IR | گرداب

هوش مصنوعی رمزعبورهای رایج را در کمتر از یک دقیقه باز می‌کند

هوش مصنوعی رمزعبورهای رایج را در کمتر از یک دقیقه باز می‌کند
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

پژوهش جدید نشان می‌دهد که اغلب رمزعبور‌های رایج در برابر ابزار‌های هوش مصنوعی آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش گرداب، تنها راه ایمن جلوی ابزار‌های هوش مصنوعی استفاده از رمزعبور ۱۸ کاراکتری است. چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی انجام وظایف رایانه‌ای را آسان‌تر کرده‌اند و تنها با ارسال دستور‌ها می‌توان کلی وظایف انجام داد. با این‌حال، اما این ابزار‌ها باعث نگرانی‌های گسترده‌ای در حوزه امنیت سایبری شده‌اند.

برطبق گزارش صورت گرفته توسط شرکت امنیت سایبری Home Security Heroes، هوش مصنوعی می‌تواند به سادگی اغلب رمزعبور‌های رایج را بشکند و این تهدید بزرگی برای افرادی است که نمی‌خواهند از ترکیب‌های پیچیده‌تر برای حساب‌های خود استفاده کنند.

به عنوان آزمایش این شرکت از یک ابزار رمزشکن هوش مصنوعی ملقب به «PassGAN» استفاده کرد. این نام مخفف «پسورد» [رمزعبور] و GAN [شبکه‌های مولد تخاصمی] است. در مجموع بیش از ۱۵ میلیون رمزعبور رایج بررسی شد و نتایج نگران‌کننده بود.

این تحقیق نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از رمزعبور‌های رایج کمتر از یک دقیقه شکسته می‌شوند. این بدین معنی است که نیمی از رمزعبور‌های رایج ناامن هستند. افزون بر این ۶۱ درصد از رمز‌های عبور در کمتر از یک ساعت رمزگشایی شدند، ۷۱ درصد در کمتر از یک روز و ۸۱ درصد در کمتر از یک ماه.

هوش مصنوعی رمزعبورهای رایج را در کمتر از یک دقیقه باز می‌کند

رمز‌های عبور دارای ۷ کاراکتر در کمتر از ۶ دقیقه رمزگشایی می‌شوند، حتی اگر از نماد‌ها در آن استفاده شده باشد. رمزعبور با ۶ کاراکتر، شامل ترکیب‌هایی از اعداد و حروف کوچک و بزرگ و نمادها، در لحظه شکسته می‌شوند؛ بنابراین چه چیز ایمن است؟

برطبق این تحقیق رمز‌های عبور با بیش از ۱۸ کاراکتر بهترین گزینه برای رویارویی با ابزار‌های هوش مصنوعی هستند؛ حتی اگر در آن‌ها فقط اعداد به کار رفته باشد. اما اگر شما از چنین رمزعبوری استفاده کنید و در آن از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و نماد‌ها هم استفاده کنید، یک ابزار هوش مصنوعی برای شکستن آن به ۶ میلیارد میلیارد سال نیاز خواهد داشت.

منبع: سایبرنیوز