Gerdab.IR | گرداب

اتحادیه اروپا به دنبال نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه هوش مصنوعی

اتحادیه اروپا به دنبال نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲

با ترس از قدرت گرفتن چین، اروپا سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در حوزه بیوتک و هوش مصنوعی را زیرنظر می‌گیرد.

به گزارش گرداب، اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی بر سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی در نظر گرفته است. این محدودیت‌ها با توجه به نگرانی این اتحادیه از دسترسی چین به اطلاعات مربوط به آن نشات می‌گیرد.

اتحادیه اروپا در حال ایجاد قوانینی برای محدود کردن سرمایه‌گذاری خارجی توسط شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی و محاسبات کوانتومی است. این قوانین با هدف جلوگیری از ورود ارتش چین در این حوزه‌ها است.

قوانین پیشنهادی بر روی فناوری‌هایی تمرکز دارد که دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی است. پیش‌نویس این قوانین در سال جاری توسط کمیسیون اروپا منتشر خواهد شد. ایالات‌متحده قوانینی برای کنترل سرمایه‌گذاری خارجی در چین در نظر گرفته است، این درحالی است که اتحادیه اروپا دارای محدودیت‌های کمتری در تجارت با چین است. این امر باعث ایجاد نگرانی‌های در مورد خطرات امنیتی ناشی از نشت فناوری‌های پیشرفته شده است. این نگرانی‌ها شامل خطرات امنیتی و حقوق بشری است. به‌عنوان‌مثال، هوش مصنوعی نه‌تنها در ایجاد سلاح‌های مؤثر بلکه در نظارت و کنترل جمعیت قابل‌استفاده است.

قوانین جدید و سختگیرانه

باید توجه داشت که اتحادیه اروپا در سال 2021 محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای بر صادرات فناوری‌های پیشرفته به کشورهای خارجی ازجمله چین اعمال کرد.

قوانین جدید محدودیت‌های ایجاد شده را تشدید می‌نماید به‌گونه‌ای خرید شرکت‌ها و ساخت کارخانه‌ی جدید را سخت‌تر می‌نماید. یک منبع از اتحادیه اروپا به این قوانین اشاره کرد: «ما نیازمند مقررات و محدودیت‌های جدید در یک سطح بالاتر هستیم» وی افزود که اتحادیه اروپا در تلاش است که تا پایان سال یک‌جهت گیری کلی برای این نیاز نشان دهد.

ایجاد یک چارچوب کامل و کم نقص نیازمند زمان زیادی است؛ زیرا این قوانین ممکن است با مخالفت شرکت‌هایی روبرو شود که مایل به سرمایه‌گذاری در کشور چین هستند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، ماه گذشته در یک سخنرانی در مورد روابط اتحادیه اروپا و چین به این نکته اشاره داشت، وی هدف اتحادیه را این‌گونه بیان کرد: تمرکز باید بر روی کاهش خطر باشد نه جداسازی.

برخلاف تنش‌های گسترده بین چین و ایالات‌متحده که در حال تشدید هستند، اروپا به دنبال کاهش تنش با چین و ادامه گفتگو با این کشور در مورد رسیدگی به جوانب روابط دو طرف است.

اروپا در نظر دارد با چین در مورد تغییرات اقلیم و گسترش تجارت دوجانبه در بیشتر زمینه‌ها ازجمله کشاورزی همکاری نماید. این امر نیازمند توجه و تمرکز بر مشکلات نشت فناوری و اتکای بیشتر بر زنجیره تأمین دارد.

هفته گذشته، فون در لاین پس از دیدار با رئیس‌جمهور چین، شی‌ء جین پینگ، به خبرنگاران گفت که دو طرف برای ازسرگیری گفتگوهای اقتصادی و تجاری در سطح بالا توافق کرده‌اند. او همچنین اذعان کرد که این امر برخی از وابستگی‌ها و خطرات را در پی دارد چرا که صادرات فناوری‌های نوظهور حساس هم می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌های صادرات به چین باشد.

فون در لاین گفت: «خطر نشت فناوری‌های حساسی که می‌توانند برای مقاصد نظامی استفاده شوند باید از طریق کنترل‌های صادراتی یا غربالگری سرمایه‌گذاری برطرف شود.»

ایالات‌متحده و ژاپن علاوه براینکه محدودیت‌هایی برای جلوگیری از نشت فناوری‌های دومنظوره دارند در حال بررسی ایجاد محدودیت‌های جدید هم هستند. کمیسیون اروپا در پشت پرده با واشنگتن در مورد برنامه‌های کنترلی خود هماهنگ شده است. درحالی‌که ژاپن در حال حاضر فقط صادرات را محدود می‌کند، نه سرمایه‌گذاری، برخی از منابع دولتی انتظار دارند که ژاپن فشار و ایجاد محدودیت را بر سرمایه‌گذاری را ایجاد نماید.