Gerdab.IR | گرداب

افزایش دامنه‌های مخرب چت‌جی‌پی‌تی با افزایش استفاده از ربات

افزایش دامنه‌های مخرب چت‌جی‌پی‌تی با افزایش استفاده از ربات
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

تحقیقات نشان می‌دهد که محبوبیت ChatGPT کلاهبرداران را وادار کرده تا از نام این ابزار در دامنه‌های مخرب برای فریب قربانیان بی‌اطلاع استفاده کنند.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».

به گزارش گرداب، از زمانی که OpenAI در اواخر سال گذشته ChatGPT را معرفی کرد، محبوبیت این ربات به شدت افزایش یافته است و تنها دو ماه پس از راه اندازی به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است. این مساله باعث شد که خیلی زود مورد توجه کلاهبرداران قرار گیرد.

شرکت تشخیص تهدید و فیلتر محتوا DNSFilter افزایش شش برابری در دامنه‌های مسدود شده مربوط به ChatGPT و OpenAI را در بین هزاران مشتری این شرکت مشاهده کرد.
آسیب‌پذیری‌هایی که دامنه‌های مربوط به ChatGPT می‌توانند به شبکه‌ها معرفی کنند، نه تنها نظر نهاد‌های دولتی، بلکه سازمان‌ها را نیز به خود جلب می‌کند. دیو رافائل، مدیر عامل در DNSFilter، گفت: «سازمان‌ها به سرعت برای مسدود کردن ChatGPT از شبکه‌های خود به دلیل نگرانی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی اقدام می‌کنند.»

یکی از دلایل کلیدی برای محدود کردن دسترسی به وب سایت‌هایی که کلمات کلیدی ChatGPT را به شبکه ارسال می‌کنند، کلاهبرداران هستند. محققان به افزایش خیره کننده ۹۲۸۹ درصدی در وب سایت‌های مخرب با "ChatGPT" در نام خود اشاره کردند.
به گفته رافائل، کلاهبرداران از زمان معرفی این ربات به طور مداوم در تلاش بوده‌اند تا از محبوبیت روزافزون آن بهره ببرند.

رافائل توضیح داد: «ما در حال حاضر شاهد این اتفاق در سراسر شبکه خود هستیم. مهاجمان از محبوبیت ChatGPT استفاده می‌کنند تا کاربران را به سمت وب سایت‌های مخرب با تاکتیک‌های فیشینگ و فریب از جمله دامنه‌هایی که بدافزار‌ها را توزیع می‌کنند هدایت کنند.»

پایگاه کاربری ChatGPT که به سرعت در حال رشد است، به ابزار OpenAI واکنش نشان داده است. به عنوان مثال، سازمان حفاظت از داده‌های ایتالیا، ChatGPT را به دنبال نشت اطلاعات اخیر پیام‌های چت و داده‌های کارت پرداخت کاربران ممنوع کرده است.

در مورد دیگری که توسط رسانه‌های محلی گزارش شده است، کارمندان سامسونگ داده‌های محرمانه را با ChatGPT به اشتراک می‌گذارند و داده‌ها کاربران را با OpenAI باز می‌کنند.

منبع: سایبرنیوز