Gerdab.IR | گرداب

ترمیناتور‌ها دارند به وجود می‌آیند؛

ساخت ربات‌هایی با پوست خود ترمیم‌کننده

ساخت ربات‌هایی با پوست خود ترمیم‌کننده
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

ربات‌ها احتمالا به زودی با پوششی شبیه پوست انسان ساخته خواهند شد. اتفاقی که دهه‌ها پیش در فیلم سینمایی معروف ترمیناتور شاهد آن بودیم.

به گزارش گرداب، محققان دانشگاه استنفورد توانسته‌اند ماده‌ای برای پوست مصنوعی خود-تعمیرکننده و به نظر واقعی طراحی کنند. آن‌ها سالهاست در حال تحقیق و توسعه پوششی متقاعدکننده برای ربات‌ها هستند. پروفسور ژنان بائو از سال ۲۰۱۲ در حال کار بر روی نخستین لایه پوست مصنوعی الکترونیکی بوده است.

حال حدود یک دهه بعد، محققان توانسته‌اند تحقیقات خود را به درجه بالاتری برسانند و لایه‌هایی از پوست مصنوعی ساختند که نوعی فهم از خود دارد و وقتی آسیب ببیند به نوعی خود را ترمیم می‌کند. در عین‌حال در زمان ترمیم پوست همچنان به کارکرد‌های اصلی خود ادامه می‌دهد.

کریستوفر بی. کوپر دانشجوی دکتری دانشگاه استنفورد و نویسنده این مقاله می‌گوید: «ما به چیزی دست یافتیم که به گمانمان نخستین نمونه یک پوست چند لایه‌ای است، حسگر‌های نازکی که به‌طور خودکار در حین ترمیم، جابجا می‌شوند. این یک گام مهم در الگو برداشتن از پوست انسان است که دارای چندین لایه است که در زمان ترمیم به شکلی صحیح در کنار هم قرار می‌گیرند».

هوش مصنوعی بسیاری را به یاد فیلم پرفروش ترمیناتور می‌اندازد که در آن یک روبات ظاهری شبیه انسان داشت، ولی پوست آن در صورت آسیب دیدن خود را به سرعت ترمیم می‌کرد. حال این اکتشاف بسیاری را به یاد آن فیلم انداخته است. ماجرای آن فیلم هشداری بود بر این که زمانی ربات‌ها امنیت انسان‌ها را مختل خواهند کرد.