Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت فعالیت کودکان آمریکایی زیر ۱۳ سال در شبکه‌های اجتماعی

ممنوعیت فعالیت کودکان آمریکایی زیر ۱۳ سال در شبکه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

لایحه محافظت از کودکان در رسانه‌های اجتماعی حداقل سن کاربران این رسانه‌ها را ۱۳ سال تعریف می‌کند. برای نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال رضایت والدین مورد نیاز خواهد بود و پلتفرم‌ها از استفاده از الگوریتم‌ها برای توصیه محتوا به این کاربران جوان منع می‌شوند.

به گزارش گرداب، گروهی متشکل از سناتور‌های دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا لایحه جدیدی را با هدف محافظت از افراد کم سن در مقابل جنبه‌هایی از شبکه‌های اجتماعی که می‌گویند باعث بحران سلامت روان در جوانان آمریکایی شده، به کنگره ارائه کردند.

لایحه محافظت از کودکان در رسانه‌های اجتماعی حداقل سن کاربران این رسانه‌ها را ۱۳ سال تعریف می‌کند. برای نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال رضایت والدین مورد نیاز خواهد بود و پلتفرم‌ها از استفاده از الگوریتم‌ها برای توصیه محتوا به این کاربران جوان منع می‌شوند.این اقدام از اولین تلاش‌های مهم دو حزبی در کنگره آمریکا برای محدود کردن پلتفرم‌ها برای افراد کم‌سن است.  

به گزارش «ان‌پی‌آر» رادیو ملی آمریکا، طبق این طرح، بزرگسالان باید برای نوجوانان خود حساب کاربری ایجاد کنند و یک فرم معتبر شناسایی ارائه دهند تا بتوانند در یک پلتفرم کاربر شوند. طبق این گزارش بر اساس لایحه مذکور، افراد زیر ۱۳ سال تا زمانی که نیاز به ورود به حساب کاربری نباشد، همچنان مجاز به دیدن محتوا در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی هستند.

چهار قانونگذار آمریکایی متشکل از سناتور‌های جمهوری‌خواه «تام کاتن» و «کتی بریت» به همراه سناتور‌های دموکرات «برایان شاتز» و «کریس مورفی» که معتقدند بحران سلامت روان آمریکا بیشتر در بین نوجوانان بویژه دختران دیده می‌شود، حامیان این لایحه هستند که چهارشنبه ۲۶ آوریل در کنگره مطرح شد.

به گفته شاتز، «مدل تجاری این برنامه‌ها ساده است، مدت زمانی که کاربر در برنامه سپری می‌کند و میزان تعامل با محتوای آن مستقیماً با درآمد تبلیغات مرتبط است». وی در ادامه استدلال کرد شرکت‌ها می‌خواهند کاربران زمان زیادی در پلتفرم‌ها بگذرانند، اما نتایج می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

بر اساس مطالعه اخیر موسسه تحقیقاتی پیو Pew Research، اغلب نوجوانان آمریکایی می‌گویند از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مثل یوتیوب دستکم یک بار در روز استفاده می‌کنند و بقیه معترفند که از آن‌ها تقریباً به طور مداوم استفاده می‌کنند. بیش از نیمی از نوجوانان که در این نظرسنجی شرکت کردند گفتند برای آن‌ها سخت است که از رسانه‌های اجتماعی استفاده نکنند. تام کاتن معتقد است قانون جدید کنترل والدین بر چیزی که کودکان در فضای آنلاین تجربه می‌کنند را بازمی‌گرداند.

شاتز هم در همین خصوص گفت: «شواهد فزاینده واضح است؛ رسانه‌های اجتماعی کودکان را افسرده‌تر می‌کند و سلامت روان آن‌ها را از بین می‌برد. در حالی که کودکان رنج می‌برند، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در حال سود بردن هستند». وی تاکید کرد این امر باید متوقف شود.

این سناتور‌ها به نتایج نگران‌کننده تحقیق اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا اشاره کردند که طبق آن ۴۲ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی مورد مطالعه در سال گذشته احساس غم یا ناامیدی را تجربه کردند. بیست‌ودو درصد از آن‌ها هم به طور جدی به خودکشی فکر کردند و و از هر چهار زن جوان، یک نفر حتی چگونگی انجام آن را هم برنامه‌ریزی کرده بود.