Gerdab.IR | گرداب

جریمه تیک‌تاک در انگلستان به خاطر سوءاستفاده از داده‌های کودکان

جریمه تیک‌تاک در انگلستان به خاطر سوءاستفاده از داده‌های کودکان
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲

این شبکه اجتماعی چینی به خاطر نقض مقررات حفاظت داده از جمله استفاده از اطلاعاتی شخصی کودکان زیر 13 سال بدون اجازه والدین، جریمه سنگینی شد.

به گزارش گرداب، دفتر کمسیونر اطلاعات (ICO) که نهاد ناظر انگلستان در حوزه فضای مجازی است، تیک‌تاک را به خاطر نقض قانون حفاظت از داده 12.7 میلیون پوند (معادل 15.9 میلیون دلار) جریمه کرد.

این نهاد تخمین زده است که تیک‌تاک در سال 2020 به حدود 1.4 میلیون کودک زیر 13 سال انگلیسی اجازه استفاده از پلتفرم خود را داده است. این نکته با در نظر گرفتن این مسئله است که تیک‌تاک 13 سال را همیشه حداقل سن برای ایجاد یک حساب مشخص کرده بود.

این نهاد انگلیسی معتقد است که نقض مقررات داده میان ماه مه 2018 تا جولای 2020 صورت گرفته است که در آن زمان این شبکه اجتماعی اقدامات کافی برای بررسی این که چه کسی از این پلتفرم استفاده می‌کند را انجام نداده است و کودکان زیر سن قانونی را حذف نکرده است.

جان ادوارد کمسیونر اطلاعات انگلستان می‌گوید: «قوانینی گذاشته شده تا اطمینان حاصل شود کودکان ما در دنیای دیجیتال مانند دنیای فیزیکی ایمن هستند. تیک‌تاک از این قوانین تبعیت نکرد».
او اضافه کرد که داده‌های کودکان ممکن است برای شناسایی و فهرست‌بندی آنها استفاده شود که به‌طور بالقوه آنها را با خطرات زیاد یا قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب قرار می‌دهد.

سخنگویی از تیک‌تاک در این رابطه مخالفت شرکت خود را با جریمه رگولاتور انگلیسی اعلام کرد اما از این که جریمه صورت گرفته کمتر از میزانی است که سال گذشته این رگولاتور تهدید کرده بود، ابراز رضایت کرد. سال گذشته رگولاتور انگلیسی احتمال جریمه 27 میلیون دلاری را داده بود.

سخنگوی تیک تاک می‌گوید: «ما به شدت در حال تلاش هستیم که افراد زیر 13 سال از پلتفرم ما دور باشند و 40 هزار تیم امنیتی قدرتمند در سراسر دنیا همواره در حال کمک به ایمن نگه داشتن این بستر هستند. ما تلاش می‌کنیم این تصمیم مورد بازنگری قرار بگیرد و اقدامات بعدی را در نظر خواهیم گرفت».
این جریمه رگولاتور انگلیسی در ادامه تلاش‌ها و اقدامات دولت‌های غربی در ماه‌های اخیر برای ممنوع کردن استفاده از تیک‌تاک به خاطر مسائل امنیتی است.

به طور مثال دولت بلژیک اعلام کرده که کارمندان دولت دیگر قادر به استفاده از تیک‌تاک در تلفن‌های خود نیستند و دولت نیوزیلند استفاده از این پلتفرم بر روی دستگاه‌هایی که به شبکه پارلمان دسترسی دارند، ممنوع کرد. نهاد اجرایی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، فرمانی برای ممنوعیت تیک‌تاک بر روی تلفن‌های همراه کارمندان خود صادر کرد.