Gerdab.IR | گرداب

هفته نامه عصر ارتباط

برخورد سخت با براندازان نرم

تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸

وجود واژگان غيراخلاقي فارسي در بالاترين بخش جست‌وجو در موتورهاي جست‌وجوگر وآمارهاي رسمي ‌و غيررسمي ‌از مراجعان فارسي زبان به سايت‌هاي غيراخلاقي حاکي از آن است که پرونوگرافي اينترنتي مورد توجه کاربران فارسي زبان قرار گرفته و حل اين معضل نيازمند راهکارهايي چند جانبه است .

آمار و ارقام دقيقي از مراجعه‌کنندگان به سايت‌هاي غيراخلاقي در دسترس نيست. اما شواهد، حاکي از استقبال کاربران فارسي زبان از سايت‌هاي مستهجن است. آمارهاي غيررسمي ‌از 12 ميليون مراجعه‌کننده ايراني به سايت‌هاي مستهجن خبر مي‌دهد. سپاه پاسداران نيز در گزارشي اعلام کرده که تنها يکي از سايت‌هاي غير اخلاقي 25 هزار بازديد‌کننده در روز داشته است.

وجود واژگان غيراخلاقي فارسي در بالاترين بخش جست‌وجو در موتورهاي جست‌وجوگر وآمارهاي رسمي ‌و غيررسمي ‌از مراجعان فارسي زبان به سايت‌هاي غيراخلاقي حاکي از آن است که پرونوگرافي اينترنتي مورد توجه کاربران فارسي زبان قرار گرفته و حل اين معضل نيازمند راهکارهايي چند جانبه است .

درحال حاضر برخورد با سايت‌هاي مستهجن و بيدارسازي افکار عمومي ‌از طريق رسانه‌ها و مستندات تلويزيوني سناريويي است که از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌نوشته شده و تاکنون صفحاتي از اين سناريو اجرا شده است.

در اين گزارش صفحات خوانده شده سناريو روايت مي‌شود.

تيرهاي پس از انهدام

روزهاي پاياني سال 87 با انتشار دو اطلاعيه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ همراه بود. اطلاعيه‌هايي که از انهدام تعدادي از شبکه‌هاي سازمان يافته ضد ديني و ضد فرهنگ و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي ‌خبر مي‌داد. اين اطلاعيه‌ها که با فرارسيدن سال جديد و تعطيلي مطبوعات همراه شد مجال چنداني براي انتشار نيافت و در روزهاي پاياني سال تنها بر خروجي خبرگزاري‌ها باقي ماند. اطلاعيه نخست که در 28 اسفندماه 87 منتشر شد پيامي ‌با اين مضمون داشت :"...تعدادي از شبکه‌هاي سازمان يافته ضد ديني و ضد "امنيت، فرهنگ و عفت عمومي" كه به زبان فارسي در اينترنت فعاليت مي‌كردند شناسايي و در يک سلسله عمليات پيچيده فني-اطلاعاتي منهدم شدند..."دو روز بعد و در 30 اسفند 87 دومين اطلاعيه سپاه پاسداران مطرح شد. در اطلاعيه دوم مصاديق فعاليت شبکه‌هاي سازمان يافته مستهجن بيان شد و دستگيري عوامل بدين صورت اعلام شد :"... عوامل اصلي و مديران فني و محتوايي شبکه‌هاي مذکور که تعدادي از آنها در کشورهاي خارجي حضور داشتند با حمايت و هماهنگي قوه‌قضائيه و ساير دستگاه‌هاي اطلاعاتي كشور دستگير و در بازداشت به سر مي‌برند."

اعلام اين دو اطلاعيه نتوانست افکار عمومي ‌را چندان با ماجرا درگير کند تا اينکه درنخستين روز سال نو و در حاليکه مخاطبان تلويزيون منتظر پخش اولين قسمت از مجموعه مرد دو هزار چهره بودند، به جاي آن مردم تماشاگر برنامه‌اي شدند که قصد داشت چهره‌اي ديگر از اينترنت و کاربران ايراني آن به مخاطب ارائه کند؛ چهره‌اي که به قول سازندگان اين برنامه، چهره واقعي و پنهان اينترنت است.

"شوک" همان مستندي بود که دو اطلاعيه سپاه پاسداران مبني بر انهدام سايت‌هاي مستهجن را با زباني بصري بيان مي‌کرد و با استفاده از جاذبه‌هاي تصويري مانند جنگل سياه و سفيد و نظرات کارشناسان ، وجود سايت‌هاي غيراخلاقي و نحوه مصرف اينترنت در ميان جوانان را زير سوال مي‌برد.

چند روز بعد و در سوم فروردين 88 ، سومين اطلاعيه سپاه پاسداران منتشر شد. سومين اطلاعيه سپاه پاسداران محتواي چندان متفاوتي با دو اطلاعيه پيشين خود نداشت و بر اهداف گردانندگان سايت‌ها تاکيد داشت:"شبکه‌هايي که نمونه‌اي از فعاليت‌هاي آنان ارائه شد بر خلاف جوسازي‌هاي صورت گرفته، هيچگونه سايت اطلاع‌رساني و خبري و يا فعاليت سياسي مشخصي نداشته بلکه سايت‌هاي غيراخلاقي و ضدديني را مديريت مي‌کردند و در اين راستا اهداف ضدامنيتي خود را دنبال کرده‌اند که ماهيت و محتواي آن براي همگان در اينترنت روشن است. بررسي فعاليت چند ساله شبکه‌هاي مذکور بيانگر اين موضوع است که عوامل اصلي و مديران سايت‌هاي مذکور تعمدا با هدف تخريب فرهنگ و ارزش‌هاي انساني و الهي حتي از توهين و تمسخر دين اسلام و ساير اديان الهي نيز ابا نکرده و از هر شيوه و حربه‌اي در اين راستا نهايت استفاده را کرده‌‌اند، گرچه تعداد زيادي از مديران فني و محتوايي و اعضاي فعال اينگونه سايت‌ها از اهداف اصلي سرشبکه‌هاي اين سايت‌ها مطلع نبودند اما به انحاء مختلف و با انگيزه‌هاي مادي جذب به همکاري شدند."

پس از انتشار سومين اطلاعيه سپاه و پخش مستند شوک، حال و هواي تعطيلات فرصت چنداني براي برجسته کردن ماجرا نداد و تا 18 فروردين 88 روايت رسانه‌اي پررنگي از اين جريان به عمل نيامد. با وجود اين، فضاي مجازي و رسانه‌هاي خارجي کم و بيش به اقدامات اخير سپاه دامن مي‌زدند. وبلاگستان فارسي کم و بيش با عملکرد سپاه موافق بود. هر چند که ترس و ترديد نسبت به ادامه اين روند و زبانه کشيدن شعله فيلترينگ به سايت‌ها و وبلاگ‌هاي سياسي بر تارهاي فضاي مجازي ديده مي‌شد .

18 فروردين خبر انهدام سايت‌هاي غير اخلاقي و دستگيري عوامل آن تيتر بسياري از روزنامه‌ها شد و در روزهاي بعد جزئيات اتهامات پرونوگراف‌هاي اينترنتي و اطلاعات شبکه مضلين از سوي مركز جرايم سازمان يافته سايبري سپاه پاسداران انقلاب و پروژه براندازي هلندي افشا و مستند "گرداب" و "شوک" بار ديگر از رسانه ملي پخش شد.

23 فروردين كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گزارشي از انهدام سايت‌ها و شبكه‌هاي مستهجن اينترنتي توسط سپاه پاسداران ارائه کرد که اين گزارش مورد تقدير کرسي‌نشينان خانه ملت قرار گرفت.

قرمز و خاکستري به رنگ گرداب

چند روز پيش از انتشار اطلاعيه مرکز بررسي جرايم سازمان‌يافته سايبري و پخش برنامه شوک، کاربران اينترنتي‌ که به نشاني وب‌سايت‌هاي غيراخلاقي مي‌رفتند، به وب‌سايت «گرداب» بازگردانده مي‌شدند. سايت گرداب از سوي مرکز بررسي جرايم سازمان‌يافته سايبري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ‌راه‌اندازي شد و در اين مدت آخرين اخبار و اطلاعيه‌هاي مربوط به انهدام شبکه‌هاي غير اخلاقي از طريق گرداب که بلندگوي مرکز جرايم رايانه‌اي سپاه است اعلام شد. اين سايت که ظاهري غير متعارف دارد در صفحه ورودي خود آيه 177 سوره آل‌عمران را نوشته و با ورود به سايت مي‌توان به جزئيات پروژه انهدام رجوع کرد. در طراحي گرداب دو رنگ قرمز و خاکستري غالب است. لوگوي گرداب همچون نام آن از درخود فرو بردن احتمالا مجرمان و بي‌اخلاقي‌ها حکايت دارد. در گرداب بخشي تحت عنوان گزارش مردمي‌ براي معرفي سايت‌هاي غير اخلاقي از سوي کاربران ايجاد شده و قرار است مستند شوک و گرداب به صورت آنلاين از اين سايت پخش شود.

گرداب منبع معتبري براي آخرين اقدامات سپاه در زمينه پروژه براندازي نرم است و بارها مورد حمله قرار گرفته است. براساس گزارش مدير فني سايت از زمان انتقال سايت‌هاي مستهجن و ضد ديني روي سايت گرداب در تاريخ 28 اسفندماه سال گذشته بيش از 450 بار حمله به نرم‌افزار سايت صورت گرفته كه كاملا دفع شده و نزديك به 25 مورد نيز حملهDDOS به سرور و شبكه صورت گرفته است. همچنين 84 درصد از اين حملات از خارج كشور 16درصد حملات نيز از داخل كشور انجام شده است. روز 24 فروردين نيز حمله‌اي به گرداب صورت گرفت و به مدت دو ساعت اين سايت غير فعال شد.