رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری مجرمان سایبری با ترفند خیریهها هشدار داد.
به گزارش گرداب، سرهنگ علیمحمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا کشور در گفتوگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس به ترفند مجرمان سایبری در پوشش خیریهها اشاره و اظهار داشت: یکی از روشهایی که مجرمان سایبری به واسطه آن از احساسات مردم سوءاستفاده میکنند خیریههای جعلی هستند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا تصریح کرد: مجرمان سایبری در این روش یک مؤسسه را طراحی کرده و در فضای مجازی شروع به تبلیغ میکنند در صورتی که این مراکز اصلا خیریه نبوده و در واقع پول را از مردم گرفته و بعد می روند و وب سایت و صفحهشان نیز بسته میشود.
وی افزود: متأسفانه مؤسسات خیریه جعلی، علاوه بر اینکه کلاهبرداری میکنند، اعتماد عمومی را هم خدشهدار میکنند.
سرهنگ رجبی به شیوه دیگر کلاهبرداری مجرمان سایبری تحت پوشش درخواست کمک و خیریه اشاره و تصریح کرد: گروه دیگر در این دسته، افراد شیادی هستند که خود را در شبکههای اجتماعی بیمار جا زده و در خواست کمک کرده و عنوان میکنند که بیمار سرطانی یا حتی معلول هستند، برخی هم می گویند فرزند بیمار یا معلول دارند که اینها هم دروغ است و با این ترفند منابعی را جذب میکنند.
ترفند بیوههای میلیاردر
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به ترفند بیوههای میلیاردر اشاره و بیان داشت: سومین روش کلاهبرداری در پوشش کارهای خیریه ترفند بیوههای میلیاردر در حال مرگ است؛ بدین صورت که افراد در اینستاگرام یا ایمیل پیامی دریافت می کنند که در آن فردی ادعا میکند که بیوه فرد ثروتمندی است و میلیاردها دلار یا پوند به وی ارث رسیده و میخواهد این ثروت و ارثیه را به خیریه تخصیص دهد؛ حتی در این ایمیل یا پیام به فرد گفته میشود که درصدی از این پول برای هزینههای جاری، درصدی برای خود فرد و در نهایت ۵۰ درصد از این سرمایه برای کار خیریه اختصاص پیدا میکند و بدین صورت افراد را وسوسه میکنند.
وی افزود: وقتی با افرادی که برایشان چنین ایمیل یا پیامی آمده است صحبت میکنیم توجیه افراد این است که قرار است پولی دریافت کنند و مسأله ای در میان نیست؛ در صورتی که نمیدانند در فرآیند مهندسی اجتماعی در نهایت فرد را مجبور کرده که پولی را پرداخت کنند و در نهایت بعد از کلاهبرداری است که مالباخته متوجه می شود که همه این داستان یک فضاسازی است.
وی از هموطنان درخواست کرد که برای کمک به افراد نیازمند و انجام کارهای خیریه به مؤسسات معتبر مراجعه کرده و از پرداخت وجه به حساب خیریههای ناآشنایی که در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی تبلیغ میشوند خودداری کنند.