Gerdab.IR | گرداب

کمک ۲۵ میلیون دلاری آمریکا به کاستاریکا برای تقویت زیرساخت‌های دیجیتال

کمک ۲۵ میلیون دلاری آمریکا به کاستاریکا برای تقویت زیرساخت‌های دیجیتال
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

کاخ سفید ۲۵ میلیون دلار برای تقویت زیرساخت‌های دیجیتال به کاستاریکا کمک می‌کند.

به گزارش گرداب، در بهار گذشته، دولت کاستاریکا متحمل یک سری حملات باج افزاری شد که سیستم‌های حیاتی را در سراسر کشور مختل کرد. از آنجایی که واردات و صادرات، مراقبت‌های بهداشتی و سایر خدمات عمومی مختل شده بود، رودریگو چاوز روبلز، رئیس جمهور کاستاریکا، در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. تقریبا یک سال پس از شروع این بحران، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ایالات متحده قصد دارد ۲۵ میلیون دلار به کاستاریکا برای تقویت زیرساخت‌های دیجیتال خود کمک کند.

این کمک مالی شامل بودجه برای ایجاد یک مرکز عملیات امنیتی در وزارت علوم، نوآوری، فناوری و ارتباطات کاستاریکا خواهد بود. این بودجه همچنین شامل آموزش امنیت سایبری و تجهیزات ایمن از جمله سخت افزار و نرم افزار می‌شود.

مقام ارشد دولت بایدن که با خبرنگاران به شرط فاش نشدن نامش صحبت کرد، در کاستاریکا به سر می‌برد تا با چاوز درباره کمک‌های ایالات متحده، دیدار کند. این مقام همچنین به خبرنگاران گفت که در ماه فوریه دولت آمریکا در پی حمله مخرب به دولت آلبانی در تابستان گذشته که بی دلیل و مدرک به هکر‌های ایرانی نسبت داده شده بود، کمک مالی مشابه ۲۵ میلیون دلاری به آلبانی ارائه کرد.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: «در زمان حملات باج‌افزارما فوراً تیمی از کارشناسان آمریکایی را برای کمک به بهبود وضعیت در کاستاریکا مستقر کردیم و از آن زمان تاکنون با این کشور همکاری نزدیک داشته‌ایم و متوجه شدیم که برای ثبات بیشتر، کمک‌های بیشتری مورد نیاز است.»
این مقام گفت که دولت بایدن دریافت کنندگان بودجه امنیت سایبری را "بر اساس اهمیت حملاتی که رخ داده است" انتخاب کرده است. در همین حال، چاوز و سایر اعضای دولت کاستاریکا اذعان کرده‌اند که حملات به شبکه‌های آنها، که توسط باند‌هایی سایبری مستقر در روسیه انجام شده است، ممکن است در پاسخ به حمایت آشکار کاستاریکا از اوکراین بوده باشد.

حملات به کاستاریکا توسط گروه سایبری کونتی (Conti) و گروه‌های وابسته به آن رهبری می‌شد. این گروه ۲۰ میلیون دلار باج خواست و صد‌ها گیگابایت از داده‌های سرقت شده در این حملات را در دارک وب خود آپلود کرد. این گروه که در مورد اهداف تخریبی خود صریح بود در پستی خطاب به کاستاریکا و تروریست‌های آمریکایی (بایدن و دولتش) نوشت: «ما مصمم هستیم که دولت را از طریق یک حمله سایبری سرنگون کنیم.» در زمان حملات، وزارت امور خارجه ایالات متحده برای پیدا کردن اطلاعاتی در مورد کونتی جایزه ۱۵ میلیون دلاری تعیین کرد.

منبع: wired