Gerdab.IR | گرداب

جنگ سایبری چین و آمریکا چگونه خواهد بود؟

جنگ سایبری چین و آمریکا چگونه خواهد بود؟
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

نشریه پولیتیکو در گزارشی به این پرداخته است که اگر رویارویی چین و آمریکا به جنگ سایبری ختم شود، باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشیم.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».

به گزارش گرداب، در صورت تهاجم به تایوان، هکر‌های چینی احتمالاً شبکه‌های نظامی ایالات متحده و سایر زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار خواهند داد.
در حالی که بیشتر توجه جهانِ امنیت سایبری به مقابله با هک‌های روسیه علیه اوکراین معطوف است، مقامات آمریکایی به طور فزاینده‌ای نگران تهدید دیگری هستند: حملات چین به خاک ایالات متحده.

مقامات می‌گویند اگر چین به تایوان حمله کند، احتمالاً همزمان حملات دیجیتالی را علیه ایالات متحده انجام خواهد داد.
پکن همچنان به تهدید‌های خود علیه تایوان ادامه می‌دهد. اخیراً، چین در واکنش به دیدار‌های هفته گذشته در ایالات متحده بین رئیس جمهور تایوان و رهبران مجلس نمایندگان، تمرینات نظامی در اطراف این جزیره را تمدید کرد ـ دیداری که چین آن را "تحریک آمیز" خواند.

قانونگذاران ارشد، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و مقامات امنیت سایبری در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که در صورت وقوع تهاجم، چین احتمالاً سعی خواهد کرد با حملات سایبری به سیستم‌های حمل‌ونقل نظامی مانند بنادر و راه‌آهن یا علیه خدمات غیرنظامی کلیدی مانند آب و برق، سیستم‌های حیاتی ایالات متحده را متوقف کند.

مایک گالاگر، رئیس کمیته منتخب مجلس نمایندگان در مورد چین، در بیانیه‌ای گفت: «اگر شی جین‌پینگ علیه تایوان حرکت کند، باید فرض کنیم که او به عنوان بخشی از عملیات خود، حملات سایبری علیه ایالات متحده انجام خواهد داد. این عملیات احتمالاً شامل حملات به شبکه برق، سیستم‌های آب و زیرساخت‌های ارتباطی ما به ویژه در نزدیکی تأسیسات کلیدی نظامی می‌شود.»

هکر‌های چینی همچنین می‌توانند به شبکه‌های شرکت‌هایی حمله کنند که به ارتش یا اپراتور‌های زیرساختی حیاتی خدمات ارائه می‌دهند و سیستم‌های آن‌ها را برای پرداخت باج گروگان نگه دارند.

چین به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین کشور‌ها در فضای سایبری شناخته می‌شود و عملیات جاسوسی سایبری آن در میان برخی از مهم‌ترین تحقیقات مرتبط با فضای سایبری دولت ایالات متحده است. کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، در سال ۲۰۲۰ گفت که آژانس او هر ۱۰ ساعت یک بار تحقیقات جدیدی را درباره تلاش ضد جاسوسی چین آغاز می‌کند و نیمی از تحقیقات ضد جاسوسی اف‌بی‌آی مربوط به چین است.

ارزیابی‌های تهدیدات جامعه اطلاعاتی مدت‌هاست که هشدار داده است که چین "تقریباً مطمئناً قادر" به انجام حملات سایبری مزاحم و مخرب است.

اما چین در مقایسه با روسیه یا ایران توانایی‌های سایبری مخرب خود را به طور کامل به جهان نشان نداده است. این باعث میشود که به سختی بدانیم دقیقاًچین چگونه این کار را انجام خواهند داد.

در اینجا به چند مورد از محتمل‌ترین سناریو‌ها می‌پردازیم:

شبکه‌های نظامی و حمل و نقل

سیستم‌های نظامی و روش‌های حمل و نقل نیرو‌ها و تدارکات برای کمک به تایوان احتمالاً در صدر فهرست هکر‌های چینی قرار دارند.
پرزیدنت جو بایدن بار‌ها متعهد شده است که در صورت تهاجم چین، نیرو‌های آمریکایی را به تایوان بفرستد، چیزی که چین می‌خواهد جلوی آن را بگیرد. اینکار می‌تواند شامل هدف قرار دادن شبکه‌های بنادر در ساحل غربی، فرودگا‌هها و سایر شبکه‌های حمل و نقلی باشد که در آن‌ها نیرو‌ها را جابجا می‌کنند.

ارزیابی تهدیدات سالانه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده که در ماه فوریه منتشر شد، هشدار داد: «اگر پکن از قریبالوقوع بودن یک درگیری بزرگ با ایالات متحده بیم داشت، تقریباً به طور قطع به انجام عملیات سایبری تهاجمی علیه زیرساخت‌های حیاتی و دارایی‌های نظامی آمریکا در سرتاسر جهان فکر میکرد.»

در این گزارش تاکید شده است که «چنین حمله‌ای برای جلوگیری از اقدام نظامی ایالات متحده از طریق ممانعت از تصمیم گیری ایالات متحده، ایجاد وحشت اجتماعی و مداخله در استقرار نیرو‌های ایالات متحده طراحی شده است.»
قطع کردن عملیات در بنادر اولویت اصلی خواهد بود. گالاگر و نماینده کارلوس گیمنز (رئیس فلوریدا) اخیراً از بندر میامی بازدید کردند تا بر سرمایه گذاری چین در زیرساخت‌های بنادر ایالات متحده تأکید کنند. این بازدید شامل ذکر این مساله بود که اکثریت قریب به اتفاق جرثقیل‌های باری در بنادر از یک شرکت چینی می‌آیند.

قانونگذاران ادعا کردند که چین می‌تواند جرثقیل‌ها را تعطیل کند تا کمک به تایوان را به تاخیر بیندازد. قانونگذاران نوشتند: «اگر یک دشمن از سیستم فناوری عملیاتی (OT) این جرثقیل‌ها سوء استفاده کند، عملیات بندری ممکن است به طور کامل تعطیل شود.»
هنگامی که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در ماه گذشته در فلوریدا، سناریوی تهاجم چین به تایوان را پشت سر گذاشتند، امنیت سایبری به سرعت به عنوان یک موضوع مطرح شد. یکی از اعضا که نقش وزیر امنیت داخلی را بازی میکرد، مجبور شد بین سه گزینه برای بهترین استفاده از منابع محدود دفاع سایبری ایالات متحده انتخاب کند: دفاع از شبکه‌های حیاتی برای استقرار نظامی، تمرکز بر محافظت از شبکه‌های مورد استفاده برای زندگی روزمره یا مبارزه با یک کمپین گسترده اطلاعات نادرست چینی به صورت آنلاین. این عضو ارشد محافظت از شبکه‌های نظامی را انتخاب کرد.

مارک مونتگومری، مدیر گروه کمیسیون سولاریوم فضای سایبری، که به اجرای این برنامه کمک کرد، گفت که این سناریو روشن میکند که اگرچه تصمیم این عضو برای دفاع از شبکه‌های نظامی به پیروزی ایالات متحده در این مبارزه کمک کرد، اما «ما ظرفیت کافی برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی فیزیکی و سایبری در ایالات متحده را نداریم.»

انرژی

هکر‌های چینی همچنین احتمالاً زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده را به صفر می‌رسانند تا حمایت آمریکایی‌ها از تایوان را تضعیف کنند.
اینکار می‌تواند شامل هک کردن اپراتور‌های برق و تامین کنندگان سوخت باشد. یک حمله باجافزاری در سال ۲۰۲۱ به یک تامینکننده بزرگ بنزین در ساحل شرقی به طور موقت باعث کمبود گاز گسترده و منجر به صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها شد، که نشاندهنده اختلال اجتماعی است که یک حمله سایبری میتواند ایجاد کند.

جن ایسترلی، مدیر آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت، در ماه فوریه پیش‌بینی کرد که هکر‌های چینی می‌توانند سیستم‌هایی مانند خطوط لوله گاز را هک کنند و هشدار داد که این نوع حمله سعی خواهد کرد بین آمریکایی‌ها تفرقه ایجاد کند. ایسترلی که مسئول حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده در برابر تهدیدات سایبری است، گفت چین از حملات سایبری علیه ایالات متحده برای ایجاد "هراس و هرج و مرج" استفاده خواهد کرد.

ایسترلی در مورد تهدیدات هک چینی گفت: «فکر می‌کنم در صورتی که چینی‌ها به تایوان حمله کنند، می‌خواهند مطمئن شوند که بر وحدتی که بین ایالات متحده و شرکای بین‌المللی ما شکل گرفته است و وحدتی که در داخل ایالات متحده ایجاد شده است، تأثیر می‌گذارند.»

آب

بخش آب که به طور گسترده به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق برای حمله تلقی می‌شود، ممکن است از سوی چین نیز در معرض تهدید قرار گیرد. اثرات بالقوه فاجعه بار یک حمله سایبری بر این بخش در سال ۲۰۲۱ نشان داده شد، زمانی که یک هکر ناشناس به شبکه‌های یک مرکز تصفیه آب در اولدزمار فلوریدا دسترسی پیدا کرد و سعی کرد منبع آب را مسموم کند، اما شکست خورد.

دولت بایدن شروع به رسیدگی به آسیب‌پذیری‌های امنیتی در این بخش کرده است، اما ممکن است برای مقابله با تهدیدات چین، که در سال‌های اخیر به هک کردن بخش آب علاقه نشان داده، کافی نباشد. این تهدیدات شامل هدف قرار دادن یک منطقه آبی در جنوب کالیفرنیا، بزرگترین آژانس آب کشور، از طریق یک آسیب پذیری پرکاربرد است.

اوضاع زمانی بدتر می‌شود که بدانیم بسیاری از سازمان‌های بخش آب کمبود منابع دارند، زیرا بسیاری از سازمان‌های کوچک‌تر بودجه یا پرسنلی برای پاسخ به تهدیدات سایبری ندارند. این مساله باعث می‌شود که این بخش حیاتی به یک منبع سهل الوصول برای حملات تبدیل شود.

مشاغل و بازار‌های مالی

در بررسی تاریخچه هک شدن شرکت‌های آمریکایی درمی‌یابیم که چین اغلب منافع مالی و سرقت مالکیت معنوی را در اولویت قرار داده است. چین احتمالاً این اهداف را در تهاجم به تایوان ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا به بازار‌های مالی ایالات متحده ضربه بزند، هم در راستای تلاش برای تضعیف حمایت ایالات متحده از تایوان و هم برای ایجاد هرج و مرج در بازار.

در سناریویی که جمهوری‌خواهان مجلس در ماه گذشته انجام دادند، بخش مالی قربانی اصلی تمرکز قابلیت‌های جنگ سایبری بر بسیج نظامی به جای محافظت از شبکه‌های غیرنظامی بود. ضربه به بخش مالی، همراه ضربه به هر شرکتی که برای بسیج نیرو‌ها حیاتی است، می‌تواند در تلاش چین برای کاهش سرعت عملیات نظامی نقش داشته باشد.

مونتگومری گفت: «وزارت دفاع برای بسیج اهداف نظامی، به زیرساخت‌های حیاتی ملی، برق، آب، حمل و نقل، حتی خدمات مالی متکی است، بنابراین تا جایی که زیرساخت‌های حیاتی ملی آماده نباشد، ارتش با مشکل مواجه خواهد شد.»

آماده‌سازی در جبهه داخلی

اگر چین هر یک از این راه‌ها را برای فلج کردن ایالات متحده دنبال کند، ممکن است مبارزه آسانی نداشته باشد. در حالی که کارشناسان هشدار می‌دهند که ایالات متحده به دلیل ماهیت بسیار به هم پیوسته و آنلاین اکثر سازمانها، آسیب‌پذیری‌های بیشتری نسبت به بسیاری از کشور‌ها دارد، اما این بدان معنا نیست که ایالات متحده بی‌دفاع است.

ایالات متحده به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در فضای سایبری است، اگرچه این توانایی‌ها اسرار اطلاعاتی کاملاً محافظت شده است. ارتش ایالات متحده دسترسی به اینترنت مزرعه ترول برتر روسیه را در روز انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۱۸ مسدود کرد تا از انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری کند و بیش از یک دهه پیش، ایالات متحده و اسرائیل احتمالاً یک حمله سایبری مشترک به سایت غنی‌سازی هسته‌ای ایران انجام دادند که برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق انداخت.

باب منندز، رئیس روابط خارجی سنا گفت: «چین باید نگران توانایی‌های ما باشد و باید آن را به عنوان بخشی از معادله خود قرار دهند. هر عملی عکس العملی دارد.»

کنگره امسال چشمان خود را به چین، به ویژه تهدیدات سایبری آن، دوخته است. گالاگر در ماه فوریه به خبرنگاران گفت که کمیته منتخب جدید مجلس نمایندگان در مورد چین، شناسایی تهدید‌های سایبری چینی مرتبط با تهاجم به تایوان را در اولویت قرار خواهد داد. وی گفت که کمیته فرعی کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان در زمینه سایبری، فناوری‌های نوآورانه و سیستم‌های اطلاعاتی که ریاست آن را بر عهده دارد نیز این موضوع را بررسی خواهد کرد.

منبع: politico