Gerdab.IR | گرداب

سفیر سایبری آمریکا؛

ناتو باید بازدارندگی را به دنیای دیجیتال گسترش دهد

ناتو باید بازدارندگی را به دنیای دیجیتال گسترش دهد
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

مقام ارشد امنیت سایبری وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که کشورهاي عضو ناتو دیدگاه‌های متفاوت در مورد اینکه آیا حملات سایبری می‌تواند منجر به واکنش نظامی جمعی شود یا خیر، دارند.

به گزارش گرداب، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، بحث در مورد اینکه آیا یک حمله سایبری مخرب می‌تواند باعث ایجاد ماده 5 شود ـ اصل اساسی ناتو که حمله به هر عضوی مستلزم پاسخ نظامی از سوی همه است ـ بالا گرفته است.

ماده 5 تنها یک بار پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر اجرا شده است، اما اين مساله مورد توجه چند کشور اروپایی بوده است که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 با رگبار حملات سایبری فلج کننده روبرو هستند.

در کنفرانس RSA ناتانیل فیک سفیر ایالات متحده در زمینه فضای سایبری و سیاست دیجیتال گفت که دشمنان ناتو «به دنبال آن هستند تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال کارهایی را با ما انجام دهند که هرگز با استفاده از ابزارهای ديگر نمي‌توانند، زیرا سیاست‌های پاسخ شفاف است.»
 ناتالی جارسما، سفیر کل هلند در امور سیاست امنیتی و سایبری، در همان پنل گفت که به طور کلی، حملات سایبری کمتر از آستانه ایجاد ماده 5 است. حملات سایبری باید در ملاحظات ماده 5 لحاظ شود.

فيك اظهارات جارسما را در اذعان به این که اکثر حملات سایبری بسیار پایین‌تر از آستانه پاسخ نظامی هستند، تکرار کرد. او گفت: «من فکر می‌کنم فرض ضمنی این است که ما باید قدرت کامل بازدارندگی را به دنیای دیجیتال گسترش دهیم و نه تنها از ابزارهای سایبری، بلکه از هر ابزار اقتصادی، اطلاعاتی و دیپلماتیک لازم استفاده کنیم»

کوین ماندیا، مدیر عامل مندينت(Mandiant) خاطرنشان کرد که علیرغم ترسهایی که اعضای ناتو به آن اشاره می‌کنند، به نظر میرسد که روسیه سطح حمله سایبری را که باعث ایجاد ماده 5 می‌شود، درک می‌کند.

در حالی که اوکراین با چندین حمله سایبری مخرب مواجه شده است، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روسیه تا حد زیادی از ایجاد آن نوع تخریب دیجیتالی که انتظار می‌رفت خودداری کرده است.

«من فکر می‌کنم شواهدی از روسیه در سال 2022 وجود دارد مبنی بر اینکه شاید آنها تلاش می‌کردند بفهمند که سطح درگیری زیر آستانه ماده 5 در فضای سایبری چقدر است زیرا ما نوآوری جدیدی را که احتمالاً آنها دارند در اوکراین ندیدیم.»

فیک خاطرنشان کرد که پس از حمله ویرانگر روسیه به ارائه‌دهنده ماهواره Viasat، چندین کشور اروپایی در جناح شرقی خواستار پاسخ قاطع‌تر بودند. اما او گفت که ایالات متحده عجله‌ای برای استناد به ماده 5 ندارد و در پایان، بنیان ناتو بر این است که ائتلاف با یک صدا صحبت کند.
منبع: therecord.media