Gerdab.IR | گرداب

کوکاکولا هدف حمله باج‌افزاری قرار گرفت

کوکاکولا هدف حمله باج‌افزاری قرار گرفت
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

شرکت وایکینگ کوکاکولا که سازنده بطری‌های این نوشابه معروف است اعلام کرده که هدف یک حمله باج‌افزاری قرار گرفته است.

به گزارش گرداب، در یک وب‌سایت دارک وب، اسم شرکت وایکینگ کوکاکولا (Viking Coca-Cola)، شرکتی که در زمینه تولید بطری‌های کوکاکولا فعالیت می‌کند، به عنوان یکی از سایت‌هایت هک‌شده به نمایش درآمد. هکر‌ها این شرکت را به عنوان نمونه‌ای از فعالیت‌های مجرمانه خود اعلام کرده‌اند.

کارتل بلک باستا (Black Basta) که به ارتباط با روسیه متهم شده است، اعلام کرده که شرکت سازنده بطری‌های کوکاکولا را هک کرده است. این شرکت بزرگترین تولیدکننده بطری‌های کوکاکولا در آمریکاست.

معمولا نام شرکت‌ها و سازمان‌ها پس از آن که هکر‌ها به آن شرکت نفوذ کرده و اطلاعاتش را به سرقت بردند، بر روی سایت آن گروه باج‌افزاری نمایش داده می‌شود. با این حال هنوز شرکت کوکاکولا پاسخی به این مسئله نداده است.

کارتل بلک باستا هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده است که نشان دهد مجرمان سایبری به چه اطلاعاتی از این شرکت آمریکایی دست پیدا کرده‌اند. درز نکردن هیچ فایل و اطلاعاتی در سایت این گروه باج‌افزاری نشان از این دارد که مذاکرات پنهانی بین هکر‌ها و شرکت کوکاکولا در جریان است و احتمالا این شرکت حاضر به پرداخت باج است.

کارتل بلک‌باستا که نخستین بار در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، ده‌ها شرکت را در همان هفته نخست هدف حملات خود قرار داد. به گفته پلتفرم نظارت بر دارک وب «دارک فید» (DarkFeed) بلک باستا به بیش از ۱۵۳ سازمان و شرکت ضربه زده است.

این گروه از تاکتیک‌های اخاذی دوگانه استفاده می‌کند تا قربانیان را وادار به پرداخت باج کند. مجرمان سایبری در این روش اندکی از داده‌های سرقت رفته را منتشر می‌کنند تا قربانی با فشار‌های داخلی و خارجی زیادی روبرو شود و حاضر به پرداخت باج شود.
محققان غربی معتقدند که اوپراتور‌های بلک‌باستا با گروه هکری FIN۷ مرتبط با روسیه همکاری دارند.

منبع: سایبرنیوز