Gerdab.IR | گرداب

حمله باج‌افزاری به شهر دالاس آمریکا

حمله باج‌افزاری به شهر دالاس آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

مقامات شهر دالاس در ایالت تگزاس مدعی هستند که گروه باج‌افزاری رویال مسئول حمله سایبری به این شهر هستند.

به گزارش گرداب، در طی حمله سایبری به شهرداری دالاس، اکثر خدمات شهری قطع شد و خدمات پلیس این شهر و آتش‌نشانی نیز از کار افتاد. پس از این که متخصصان آی تی متوجه شدند که این گروه هکری شبکه‌های آن‌ها را از کار انداخته است، شهر دالاس در تقلاست برای این که بتواند این سرور‌ها را بازگرداند. از روز چهارشنبه قطعی گسترده در این شهر اتفاق افتاد.

مقامات این شهر در بیانیه‌ای گفتند: «کارمندان ما به سختی مشغول کارند تا مسئله را حل کنند و مطمئن شوند که خدمات به ساکنان شهر برقرار می‌شود. منبع این قطعی هنوز دقیق مشخص نیست و در حال بررسی است، اما من خوش‌بین هستم که خطر برطرف شده است».
اما این قطعی در روز پنجشنبه ادامه داشت و «تاخیر‌ها و اختلال‌ها به خاطر قطعی ادامه داشت». مقامات گفتند که «اولویت آن‌ها امنیت مردم و ادارات عمومی است».
پلیس مجبور شده که یک سامانه رادیویی پشتیبان استفاده کند تا به تماس‌های ۹۱۱ رسیدگی کند. در بیانیه مقامات شهر آمده است که برای تمام ادارات درگیر این ماجرا، برنامه‌های اضطراری آماده شده و اجرایی شده است».

حال مقامات شهر اعلام کردند که گروهی باج‌افزاری به اسم رویال عاملان این حمله سایبری هستند. این گروه یک گروه باج‌افزاری است که برنامه آنتی‌ویروس قربانی را از کار می‌اندازد و حجم زیادی از داده‌های آن را به دست می‌آورد و سپس باج‌افزار را به کار گرفته و اطلاعات کاربران را رمزگذاری میکند. به جای یک پیام باج‌خواهی، گروه رویال از قربانی خود خواسته تا با سایت آن‌ها در دارک وب ارتباط بگیرند.
در این مورد، منابع می‌گویند که این گروه چاپگر شهرداری دالاس را هک کرده و از طریق پرینتر‌ها برگه‌ای را چاپ گرفتند که یادداشتی در آن بود که آدرس اینترنتی داشت و از مسئولان خواسته شده بود با آن‌ها تماس بگیرند.


حمله باج‌افزاری به شهر دالاس آمریکا

مقامات شهر دالاس میزان دقیق داده‌هایی که در معرض خطر قرار گرفته‌اند را اعلام نکردند، اما گروه رویال به این شهرت دارد که از قربانیان خود مبلغی بسیار هنگفت می‌گیرد. آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) درباره این گروه باج‌افزاری چنین اعلام کرده بود که درخواست باج توسط این گروه از میزان ۱ میلیون دلار تا ۱۱ میلیون دلار به شکل بیتکوین متغیر است.

رویال با هک کردن مداوم چندین شرکت از سال ۲۰۲۲ به بعد خیلی بیشتر از سایر گروه‌های باج‌افزاری همچون Lockbit، BlackCat و Vice Society خسارت وارد کرده است. مقامات آمریکایی معتقدند که این گروه از جمع شدن هکر‌های گروه‌های سابق همچون کنتی (Conti) تشکیل شده است.