Gerdab.IR | گرداب

با رونمایی از ابررایانه‌ای برای هوش مصنوعی؛

ارزش بازار ان‌ویدیا از مرز یک تریلیون دلار گذشت

ارزش بازار ان‌ویدیا از مرز یک تریلیون دلار گذشت
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

ان‌ویدیا از ابررایانه جدید خود رونمایی کرد و اندکی بعد به لطف افزایش تقاضای شرکت‌های مختلف به خاطر موج هوش مصنوعی، قیمت سهام این شرکت ۵ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش گرداب، موج جدید هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضای شرکت‌های مختلف برای کارت‌های گرافیکی شده است و روز گذشته قیمت ان‌ویدیا با افزایش ۵ درصدی مواجه شد. در نتیجه این اتفاق ارزش بازار این شرکت برای اولین بار از مرز یک تریلیون دلار گذشت و این شرکت در کنار اپل، مایکروسافت، سعودی آرامکو، آلفابت (گوگل) و آمازون در دسته شرکت‌های تریلیون‌دلاری قرار گرفت.

ان‌ویدیا در روز‌های گذشته نیز از ابررایانه جدیدی رونمایی کرد که مخصوص عملیات تمرین مدل‌های عظیم هوش مصنوعی است و بر پایه کارت گرافیک‌های قدرتمند H۱۰۰ بنا شده و قدرتی بیش از ۱ اگزافلاپس دارد.
این ابر رایانه از ۲۵۶ چیپ قدرتمند تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها دارای ۷۲ هسته برای بخش cpu همراه با ۴۸۰ گیگ رم LPDDR۵X و کارت گرافیک H۱۰۰ با ۹۶ گیگ رم پرسرعت HBM۳ هستند که در مجموع به این ابررایانه، ۱۸۴۳۲ هسته CPU همراه با ۱۴۴ ترابایت رم می‌دهند.

این ابررایانه برای عملیات تمرین مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی به خصوص مدل‌های زبانی نظیر GPT بهینه‌سازی شده است. در این مدل‌ها، بزرگی مدل به میزان رم در دسترس کارت‌گرافیک‌ها محدود است.
در تست‌های سرعت ان‌ویدیا، این ابررایانه می‌تواند سرعت تمرین مدل زبانی GPT-۳ را تا ۲.۲ برابر و عملیاتی مثل Join در انجام تحلیل‌های آماری بر روی داده‌های عظیم را تا ۴۰ برابر افزایش دهد.

این ابررایانه برای سنگین‌ترین عملیات هوش مصنوعی ساخته شده است و مشتریان آن شرکت‌های خیلی بزرگ هستند. شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و متا نخستین سفارش از این محصول را داده‌اند و در اواخر سال جاری میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۲) محصول را دریافت خواهند کرد.