Gerdab.IR | گرداب

سبقت چین از آمریکا در توسعه مدل‌های زبانی هوش مصنوعی

سبقت چین از آمریکا در توسعه مدل‌های زبانی هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

بر طبق گزارش موسسات تحقیقاتی، سازمان‌های چینی در سه سال گذشته ۷۹ مدل زبان بزرگ (LLMs) را برای توسعه الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش گرداب به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، طبق گزارش موسسات تحقیقاتی تحت نظارت وزارت علوم و فناوری چین، توسعه LLM‌هایی که با کمک حجم وسیعی از داده‌های متنی و تکنیک‌های یادگیری عمیق آموزش دیده اند در سال ۲۰۲۰ میلادی وارد فاز بالاتری شد.

در سال ۲۰۲۰ دو مدل زبانی بزرگ توسط سازمان‌های چینی ارائه شدند، اما در همان سال آمریکا ۱۱ LLM ابداع کرده است. با این وجود در سال بعد هر دو کشور ۳۰ LLM ارائه کردند.

سازمان‌های آمریکایی در ۲۰۲۲ میلادی ۳۸ مدل بزرگ زبانی توسعه دادند که اندکی بیش از ۲۸ مدل چینی بود، اما در ۲۰۲۳ میلادی چین ۱۹ LLM توسعه داد و از آمریکا (۱۸ LLM) پیشی گرفته است.

در خلاصه گزارش آمده است: چین و آمریکا در توزیع مدل‌های بزرگ زبانی در سراسر جهان پیشرو هستند و بیش از ۸۰ درصد LLM‌های کل جهان را می‌سازند.

این درحالی است که محدودیت‌های صادراتی آمریکا چالشی مهم برای صنعت هوش مصنوعی چین به حساب می‌آید و دسترسی این کشور به نیمه رسانا‌های مورد نیاز برای آموزش LLM‌ها و دیگر وظایف رایانشی را محدود می‌کند، اما شرکت‌های بزرگ چینی از جمله علی بابا، سنس تایم و بایدو با وجود چالش‌ها توانسته اند مانند چت جی پی تی شرکت اوپن‌ای آی، چت بات‌های مخصوص خود را توسعه دهند که توسط هوش مصنوعی مولد و LLM‌ها فعال می‌شود.