Gerdab.IR | گرداب

رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی «فتاح» (+ فیلم)

رونمایی از موشک هایپرسونیک ایرانی «فتاح» (+ فیلم)
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

موشک هایپرسونیک «فتاح» به عنوان جدیدترین دستاورد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مراسمی با حضور جمعی از مقامات ارشد کشوری و لشکری رونمایی شد.

به گزارش گرداب، موشک هایپرسونیک «فتاح» جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح ۱۶ خرداد با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ستاد این نیرو رونمایی شد.

موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشور‌های همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.

قابلیت‌های فنی موشک هایپرسونیک «فتاح»

این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.

این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانور‌های مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

آبان سال ۱۴۰۱ بود که سردار حاجی‌زاده در حاشیه مراسم سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم در ستاد نیروی هوافضای سپاه از ساخت یک موشک بالستیک هایپرسونیک خبر داد و گفت: این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد.

وی خاطرنشان کرد: این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتوان با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.

سردار حاجی‌زاده: «فتاح» توسط هیچ سامانه‌ی ضدموشکی قابل انهدام نیست

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح گفت: موشکی که امروز رونمایی آن صورت گرفت، موشکی است که در دنیا کم‌نظیر است؛ به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد.

وی افزود: موشک فتاح به دلیل فناوری‌ای که دارد، هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد؛ در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و... موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است، البته سپر موشکی‌ای که موفقیت زیادی داشته باشد، وجود ندارد؛ از سوی دیگر برای زدن یک موشک، باید سه موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشکِ هدف است. موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست؛ برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت آن‌ها از سرعت کمی هم برخوردار است.

سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است گفت: موشکی که دارای چنین سرعتی باشد، مقابله با آن ناممکن خواهد بود؛ همچنین برد این موشک هزار و ۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به‌صورت دقیق اصابت می‌کند. فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند، چون این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه فعالیت‌های موشکی از ابتدا تاکنون مورد حمایت و تأیید فرمانده معظم کل قوا بوده است، افزود: زمانی که گزارش ساخت این موشک را خدمت ایشان ارائه کردیم، معظم‌له نام «فتاح» را برای این موشک برگزیدند.

سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: همکاری‌های سپاه با دولت تاکنون در هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی نبوده است؛ لذا از همکاری‌های وزارت دفاع نهایت سپاسگزاری را داریم.