Gerdab.IR | گرداب

گوگل از هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرد

گوگل از هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرد
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

هوش مصنوعی گوگل با نام «آلفادو» برای بهبود مرتب کردن یک مجموعه و هش‌کردن اطلاعات استفاده می‌شود.

به گزارش گرداب، بخش هوش مصنوعی گوگل با نام Google DeepMind از هوش مصنوعی جدیدی به نام AlphaDev رونمایی کرد. این هوش مصنوعی جدید موفق شده که الگوریتم‌های برنامه‌نویسی را برای مرتب کردن عناصر یک مجموعه و هش کردن اطلاعات استفاده کند و این فرایندها را بهبود ببخشد. حال فرایندی که برای انسان‌ دهه‌ها طول می‌کشد، در چند ثانیه انجام می‌شود.

مدل‌های هوش مصنوعی فعلی که برای کمک به برنامه‌نویس‌ها استفاده می‌شود، بر مبنای مدل‌های زبانی بزرگ هستند و صرفاً بر اساس مشاهده الگو در میلیونها خط کد، به برنامه‌نویس برای نوشتن و تکمیل کد کمک می‌کنند. مسئله این است که این نوع از یادگیری ماشین هیچ درکی از نحوه کار کد ندارد.

اما گوگل مدل آلفا دو (AlphaDev) را بر مبنای هوش مصنوعی آلفا زیرو (AlphaZero) ساخته است. آلفازیرو قهرمان بازی Go جهان را در سال 2016 شکست داد و این هوش مصنوعی از تکنیک یادگیری تقویتی (RL) استفاده می‌کند. به‌ بیان مختصر این هوش مصنوعی با آزمون و خطای حالتهای بسیار زیاد، مقایسه آنها با حالت مطلوب، امتیاز دادن به مدل در صورت درست بودن و تکرار این پروسه، با صرف زمان نسبتاً طولانی به نتیجه درست می‌رسد.

در این هوش مصنوعی جدید گوگل بر روی الگوریتم Sort تمرکز کرده است و تلاش کرده آنرا بهبود ببخشد. آلفادو با کار کردن در سطح زبان اسمبلی و آزمایش حالتهای بسیار زیادی که در شرایط عادی از تعداد اتم‌های موجود در جهان هستی هم بیشتر است، خط به خط کدهای سورت در زبان اسمبلی را تغییر داده و سپس کد را اجرا کرده است. در صورت درست و سریع‌تر بودن امتیاز گرفته و این پروسه را به تعداد بسیار بالا تکرار کرده تا به نتیجه مطلوب برسد.
الگوریتم 3-5 عضوی این هوش مصنوعی نسبت به الگوریتم نوشته‌شده توسط انسان، 70 درصد سریع‌تر است و برای مجموعه‌هایی با بیش از 250 هزار عضو، 1.7 درصد سریع‌تر می‌باشد.

این مقدار هرچند در نظر اول کم به نظر می‌رسد ولی الگوریتمی مثل منظم کردن، استفاده وسیعی دارد و روزانه تریلیاردها بار اجرا می‌شود؛ این مقادیر اندک جمع‌ شده و نتیجه آن کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه سرورها به میزان قابل‌توجهی خواهد بود.
گوگل این الگوریتم را سال گذشته به کتابخانه Libc++ در زبان C++ اضافه کرد که اولین تغییر الگوریتم سورت در این کتابخانه در دهه اخیر است و از آن موقع تا به حال روزانه تریلیاردها بار در برنامه‌های مختلف استفاده شده است.

دیپ مایند این الگوریتم رو سال گذشته به کتابخانه ++Libc در زبان ++C اضافه کرد که اولین تغییر الگوریتم سورت در این کتابخانه در یک دهه اخیر هست و از اون موقع تا به حال روزانه تریلیون ها بار در برنامه های مختلف استفاده میشه.