Gerdab.IR | گرداب

همکاری چین با کوبا برای تاسیس مرکز اطلاعات الکترونیک

همکاری چین با کوبا برای تاسیس مرکز اطلاعات الکترونیک
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

رسانه‌های غربی مدعی شدند پکن و هاوانا برای ساخت یک مرکز جاسوسی در کوبا به توافق رسیدند، اما این گزارش توسط دولت آمریکا تکذیب شد.

به گزارش گرداب، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در روز پنجشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن نسبت به برنامه‌های چین برای ساخت یک مرکز جاسوسی الکترونیک در کوبا هشدار داده بود.

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده بود که چین و کوبا به توافق رسیدند که یک مرکز جاسوسی در جزیره‌ای با فاصله ۱۰۰ کیلومتر نسبت به فلوریدا احداث کند.

طبق این گزارش ساخت چنین مرکزی به چین اجازه می‌دهد که ارتباطات الکترونیکی سواحل جنوب شرقی آمریکا که شامل مراکز نظامی بسیار مهم و همین‌طور حمل‌ونقل دریایی آمریکا را تحت‌نظر قرار دهد. منبع روزنامه وال استریت ژورنال مقام ناشناس آمریکایی بوده است که اطلاعات محرمانه داشته است.

مراکز فرماندهی ارتش آمریکا در تامپا، فورت لیبرتی بزرگترین مرکز نظامی آمریکا در شمال کالیفرنیا قرار دارد.

در این گزارش اعلام شده که دو کشور چین و کوبا در اصول اولیه به توافق رسیدند و چین حاضر به پرداخت میلیارد‌ها دلار به کوباست.

تکذیب خبر از سوی مقامات آمریکا، کوبا و چین

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این گزارش، اما گفت: «ما گزارش را دیدیم، دقیق نبود».

سخنگوی پنتاگون، ژنرال پاتریک رایدر نیز در این رابطه گفت: «ما به هیچ‌وجه از این که چین و کوبا در حال ساخت یک مرکز جاسوسی جدید هستند، اطلاعی نداریم».

دولت کوبا نیز این گزارش را شدیداً زیرسوال برد. معاون وزیر امورخارجه کوبا، کارلوس فرناندز کاسیو، این گزارش را سرتاپا یاوه‌سرایی خواند و آن را دروغ آمریکایی‌ها خواند برای آن که بتوانند تحریم‌های اقتصادی علیه جزیره کوبا را توجیه کنند. او اعلام کرد کوبا اجازه حضور نظامی به هیچ کشور خارجی در منطقه آمریکای لاتین و کاراییب نمی‌دهد.

سخنگوی سفارتخانه چین در واشنگتن نیز اعلام کرد: «ما اصلا از این موضوع اطلاعی نداریم و نمی‌توانیم در حال حاضر واکنشی نشان دهیم».

به نظر می‌رسد که شاهد یک جنگ رسانه‌ای و عملیات نفوذ از سوی رسانه‌های آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن کوبا هستیم.

منبع: رویترز