Gerdab.IR | گرداب

چهارگانه اي درباره عمليات انهدام شبکه مضلین

تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸

مدیران بزرگترین و پربیننده‌ترین سایت‌های مستهجن فارسی زبان که تا چند ماه پیش در آمریکا، کانادا، هند و برخی شهرهای ایران با خیال آسوده از بساطی که به راه انداخته بودند، لذت می‌بردند اینک در زندان و در انتظار حکم دادگاه هستند.

 گرداب- بزرگترین و پربیننده‌ترین سایت‌های مستهجن و سکسی فارسی زبان، اینک تعطیل شده اند و مدیران آنها که تا چند ماه پیش در آمریکا، کانادا، هند و برخی شهرهای ایران با خیال آسوده از بساطی که به راه انداخته بودند، لذت می بردند، اینک در زندان هستند و در انتظار حکم دادگاه؛ حکمی که احتمال می رود برخی از آنها را از دار مجازات آویزان کند.
 
در این باره نکاتی چند قابل ذکر است:

1. سایت های مستهجن را در یک نگاه می توان به دو گروه تقسیم کرد: گروه اول سایت هایی هستند که صرفا بر روی غریزه جنسی افراد متمرکزند و با انتشار تصاویر یا مطالبی در این خصوص برای خود به‌ویژه از بین جوانان، جذب مخاطب می کنند. اما سایت های گروه دوم، علاوه بر بهره‌گیری از این غریزه طبیعی به هنجار شکنی هم می‌پردازند و نه تنها به روابط جنسی می پردازند بلکه همین روابط را نیز مخدوش می‌کنند و از آن جمله مباحثی چون روابط نامشروع با محارم، روابط جنسی ضربدری، همجنس‌بازی، خیانت به همسر و... را ترویج می‌‌دهند. به بیان خلاصه‌تر، گروه اول به دنبال تحریک جنسی‌اند ولی گروه دوم، علاوه بر آن انحراف جنسی را پی می‌گیرند.

در این بین حتی عملکرد گروه سایت‌های اول، اگر قابل اغماض باشد، نمی‌توان به‌راحتی از کنار سایت‌های گروه دوم گذر کرد. به عنوان مثال در این سایت‌ها مردان متاهل را به خیانت به همسران خویش ترغیب می‌کنند یا مقام مادر که همه ما به او احترام می‌گذاریم را تا حد یک ابزار جنسی حتی برای فرزندانش تقلیل می‌دهند و نارواترین و شرم‌آورترین کلمات، تعابیر و داستان‌ها را درباره او به کار می‌برند و نظایر این مطالب که قلم از ذکر آنها شرم دارد و حتی حیوانات نیز از چنین رفتارهایی مبرا هستند!

در واقع همان‌طور که ذکر شد کارکرد این سایت‌ها فقط تحریک جنسی مخاطب نیست بلکه فراتر از آن، انحراف جنسی و لگدمال کردن ارزش‌های انسانی، اجتماعی و اخلاقی است.

مروری بر سایت‌هایی که اخیرا به وسیله نیروهای اطلاعاتی سپاه تعطیل و مدیرانشان دستگیر شده‌اند، نشان می‌دهد که این سایت‌ها در گروه سایت‌های دوم جای می‌گیرند و سرتاسر آنها آکنده از تصاویر، داستان‌ها و کلیپ‌هایی بوده است که حتی در آن حریم معصومانه کودکان نیز مورد تعرض قرار گرفته و به سکس با کودکان نیز به طرز وقیحانه و تهوع‌آوری پرداخته شده است.

همچنین انتشار فیلم های خصوصی مردم از جمله فیلم‌هایی که با دوربین‌های مخفی از زنان و دختران  در اماکنی مانند اتاق پرو یا استخرها و ... گرفته شده از جمله عملکردهای مشمئزکننده این سایت‌ها بوده است.

بنابراین آنچه اکنون روی داده فقط تعطیلی چند سایت مبتذل معمولی نبوده، بلکه جمع کردن بساط گروه‌هایی بوده است که هنجارشکنی و لگدمال کردن ارزش‌های اخلاقی و انسانی دستور کار دائمی آنها بوده است.

در سال‌های اخیر، حضور این جریان در عرصه اینترنت، فضای مجازی را به‌ویژه برای خانواده‌ها و نوجوانان به شدت آلوده و کثیف کرده بود؛ بنابراین، هر چند برخورد با آنها دیرهنگام ولی ارزشمند است و حتی فارغ از مسایل سیاسی و امنیتی، حرکتی در راستای اخلاق‌گرایی و انسان‌محوری بود و جا دارد از کسانی که در سالم‌سازی محیط وب -که همه ما شهروندان آن هستیم- چنین حرکتی را سامان دادند، قدردانی شود.

2. بسیاری از مدیران و گردانندگان سایت‌های مستهجن از جمله سایت‌های "آویزون"، "ایکس پرشیا"، "بیا کلیپ" و... در خارج از کشور و با برخورداری از برخی امکانات خاص آمریکایی و اروپایی فعالیت می کردند.

آنها هرگز گمان نمی‌بردند که روزی سر از زندان‌های ایران درآورند و با چهره‌های شطرنجی شده در مقابل دوربین های تلویزیون ایران با سرافکندگی از اقدامات شرم‌آور خویش بگویند.

اما نیروهای اطلاعاتی سپاه با یک طرح عملیاتی بی‌سابقه و با بهره‌گیری از توانمندی‌های فنی خاص توانستند در گام اول این افراد را در آمریکا، کانادا، اروپا و هند شناسایی کنند و سپس با شگردهایی -که جزئیات آن طبیعتا اعلام نشده است- آنها را به داخل ایران بکشانند و بدین ترتیب کسانی که تا دیروز در خارج از کشور با انواع برخورداری‌ها در راس سایت‌های مستهجن بودند، ناگهان چشم باز کردند و خود را در سلول‌ها و در مقابل بازجوها دیدند تا درس عبرتی باشند برای دیگران و بدانند که آه خانواده‌هایی که اقدامات آنان ، باعث فروپاشی شان شد سرانجام دامنگیرشان شده است.

شناسایی و دستگیری این افراد که با رعایت "اصول ایمنی و امنیتی ویژه فعالیت‌های اینترنتی" کار می‌کردند، آن هم در قاره‌های مختلف دنیا، نشانگر توان اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای ایرانی به‌ویژه سپاه است که در این ماجرا نقش برجسته ای را ایفا کرد.

3. در پی انهدام سایت های مستهجن فارسی زبان برخی شبکه های ماهواره‌ای، این اقدام را سیاسی و مقابله با آزادی بیان دانستند و مدعی شدند که مدیران سایت های مستهجن، فقط داشته‌اند عقاید خود را ابراز می کرده‌اند!

این ادعا برای کسانی که ولو یک‌بار هم از این سایت‌ها دیدن کرده‌اند، مضحک‌تر از آن است که حتی قابل پاسخ‌گویی باشد ولی اگر آزادی بیان و فعالیت سیاسی از دید اینان، آموزش وقیحانه تجاوز به محارم و تعرض به کودکان و رابطه با همجنسان است، باید گفت که حق با آنهاست و البته چه ناشیانه دست خود را رو کرده‌اند!

4. اما از منظر اجتماعی نیز ماجرای سایت های مستهجن در ایران قابل تأمل است.

اطلاعاتی که سایت مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه  (گرداب) درباره متهمان پرونده و فعالیت‌های آنان منتشر ساخته، حاوی واقعیت‌های تکان دهنده‌ای است.

از جمله اینکه یکی از همین شبکه های سایت های سکسی توانسته بود بیش از 300 هزار کاربر ثبت نام شده جذب کند. به بیان دیگر، حدود نیم درصد جمعیت کشور عضو این شبکه بوده‌اند. یا کلیپ های غیراخلاقی منتشر شده در یکی از همین سایت ها، 3 میلیون و 200 هزار بار دانلود شده بود.

همه اینها در حالی است که سایت‌های مذکور در ایران فیلتر شده بودند و دسترسی به آنها جز از طریق فیلترشکن برای عموم میسر نبوده است.

همچنین با توجه به سرعت پایین اینترنت و مشکلات کار کردن با فیلترشکن‌ها قطعا بسیاری از افراد موفق به دانلود نشده‌اند والا آمار موجود، قطعا بسیار بالاتر است.

اینها همه نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است که از وجود یک بحران جنسی خاموش و خطرناک در کشور خبر می دهد که عملا گاه از سطح غریزه نیز می گذرد و به ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی می‌رسد.

این نکته‌ای است که سیاست‌گذاران جامعه باید آن را جدی بگیرند و چاره‌ای عاقلانه و فارغ از شعارزدگی و کلیشه‌ها برایش اندیشه کنند.
 
منبع: عصر ایران