Gerdab.IR | گرداب

استراتژی امنیت اقتصادی اروپا؛

تصمیم اروپا برای جلوگیری از دسترسی چین به فناوری‌های برتر

تصمیم اروپا برای جلوگیری از دسترسی چین به فناوری‌های برتر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲

کمیسیون اروپا قصد دارد اقداماتی مانند بررسی سرمایه‌گذاری‌های خارجی و اعمال کنترل‌های صادراتی را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد دهد تا مانع از دسترسی کشور‌هایی مثل چین به فناوری‌های برتر و کالاهای با کاربری دوگانه شود.

به گزارش گرداب به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا در قالب سند استراتژی امنیت اقتصادی خود پیشنهاداتی را برای رسیدگی به مخاطرات ناشی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و صادرات کالاهای با کاربری دوگانه نظامی و غیرنظامی با نگاهی ویژه در قبال رقبا و به خصوص چین به کشورهای عضو ارائه خواهد کرد. این سند قرار است پنجشنبه این هفته منتشر شود.

هرچند این استراتژی به طور رسمی یک قانون پیشنهادی نیست، اما در واقع برنامه‌هایی را مطرح می‌کند که اتحادیه اروپا با ۲۷ عضو باید برای کاهش ریسک قدرت گرفتن چین و اجتناب از دسترسی به فناوری از طریق صادرات یا سرمایه گذاری خارجی در نظر بگیرد.

کمیسیون اروپا باید در این زمینه با دقت عمل کند، زیرا دولت‌های اروپایی خواهان حفظ اعطای مجوز صادرات فناوری هستند و همزمان بر حفظ منافع امنیتی خود تاکید دارند.

یک طرح ارائه شده از سوی هلند به طور موثر شرکت‌های چینی را از خرید ابزار‌های لیتوگرافی ASML منع می‌کند که برای ساخت نیمه رسانا‌ها به کار می‌رود، نمونه‌ای از این موارد است البته هلند در این زمینه به طور جداگانه عمل کرده است، اما خواستار آن بود که محدودیت مذکور در سراسر اتحادیه اروپا اجرا شود. مقامات اتحادیه اروپا نیز اشاره کرده اند هیچ راه روشنی برای انجام این کار وجود ندارد.

البته اتحادیه اروپا صادرات کالا‌های با قابلیت مصرف دوگانه که ممکن است کاربرد نظامی نیز داشته باشند را کنترل می‌کند، اما این اقدام فناوری‌های در حال شکوفایی را در بر نمی‌گیرد.

دیپلمات‌های اروپایی معتقدند این منطقه باید به طور دقیق مشخص کند خواهان محدودیت کدام ریسک‌ها است و همچنین باید ثابت شود اقدامات فعلی این ریسک‌ها را برطرف نمی‌کنند.

علاوه بر آنچه گفته شد، ممکن است کمیسیون اتحادیه اروپا دانشجویان خارجی که تصمیم دارند در زمینه‌های فنی تحصیل کنند را نیز در بر گیرد در همین راستا هلند مشغول بررسی ایجاد یک قانون است.