یک شرکت لباسفروشی آنلاین با نام زلاندو (Zalando) از این نهاد اروپایی به خاطر این که این شرکت را به عنوان «پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ» دستهبندی کرده است، شکایت کرد.
به گزارش گرداب، کمیسیون اروپا زلاندو را به عنوان یک پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) تعریف کرده است و آن را در کنار شرکتهای گوگل، متا و سایر غولهای فناوری تحت نظارت قانون خدمات دیجیتال (DSA) قرار داده است. این قانون از نوامبر ۲۰۲۲ اجرایی شد.
پلتفرمهای آنلاین بسیار بزرگ بیش از ۴۵ میلیون کاربر ماهانه دارند و موظف به ارزیابیهای مالی دقیق سالانه هستند.
زلاندو معتقد است که کمیسیون اروپا ماهیت ترکیبی و چندبعدی خردهفروشی را درک نکرده و خطرات نظاممندی که سامانه توزیع لباس به شکل قانونی را تهدید میکند، بررسی نکرده است. زلاندو همچنین این ادعا را که تعداد کاربران ماهانهاش بیش از ۴۵ میلیون باشد، رد میکند.
پیش از این گوگل، متا و توییتر به عنوان پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ در اروپا شناخته شده بودند.