Gerdab.IR | گرداب

دولت‌های اروپایی به دنبال جاسوسی قانونی از خبرنگاران

دولت‌های اروپایی به دنبال جاسوسی قانونی از خبرنگاران
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲

در قانون «آزادی رسانه» اروپا به دولت‌ها اجازه داده می‌شود که از طریق جاسوس‌افزار بر فعالیت‌های خبرنگاران نظارت داشته باشند.

به گزارش گرداب، روزنامه بریتانیایی تایمز در گزارشی اعلام کرد که نمایندگان کشور‌های اروپایی در بروکسل تصمیم گرفتند که استفاده دولت‌ها از جاسوس‌افزار برای نصب در تلفن همراه یا رایانه خبرنگارانی که به‌طور مستقیم با تحقیقات جنایی در ارتباط هستند، قانونی کنند. تحقیقات جنایی مدنظر از حوزه وسیعی، چون تروریسم گرفته تا حوزه سرقت ادبی و سرقت‌های کوچک را شامل می‌شود.

روزنامه پولیتیکو پیش از این گزارش داده بود که فرانسه تلاش کرده است در قانون «آزادی رسانه» موادی برای قانونی شدن مداخله دولت در کار‌های خبری گنجانده شده است. فرانسه به دلایل امنیت ملی می‌خواهد برای دولت یک معافیت کلی ایجاد کند.
فدراسیون خبرنگاران اروپایی (EFJ) که نماینده ۳۰۰ هزار خبرنگار در ۴۵ کشور است، رهبران اتحادیه اروپا را به نادیده گرفتن پرخطر «اصول آزادی‌های رسانه» متهم کرده‌اند.

کاربران در فضای اجتماعی به تمسخر این اقدام و نام این قانون پرداختند. این که در قانون آزادی رسانه، به دولت‌ها اجازه داده شود تمام فعالیت‌های خبرنگاران را زیرنظر بگیرند، نوع بی‌سابقه‌ای از طنز است.
یک کاربر می‌نویسد: «مشکل چیست؟ اجازه دهید ۲۴ ساعت و هفت روز هفته از خبرنگاران جاسوسی کنند. آن‌ها فقط می‌خواهند کیفیت خبر‌ها بیشتر شود؟ چرا ناراحت هستید؟»