Gerdab.IR | گرداب

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه حوزه فناوری اطلاعات روسیه

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه حوزه فناوری اطلاعات روسیه
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲

اتحادیه اروپا علیه صد‌ها نهاد روسی تحریم‌های جدیدی وضع کرده است.

به گزارش گرداب، اتحادیه اروپا با ادعای این که صد‌ها نهاد روسی به گسترش «اطلاعات غیرواقعی» کمک کرده و از مداخله روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند یا در تامین ابزار‌های روز فناوری نقش دارند، دست به تحریم آن‌ها زده است.

این جدیدترین اقدام بلوک غرب در زمینه وضع تحریم و محدودیت بر شرکت‌های روسی است. اتحادیه اروپا اقدام به به‌روزرسانی لیست‌سیاه شرکت‌های تحریم‌شده روسی کرده است و آن را اقدامی بازدارنده می‌خواند.

این بدین معناست که سرمایه‌های شرکت‌ها و نهاد‌های تحریم شده در اروپا، مسدود خواهد شد و شهروندان و شرکت‌ها قادر نخواهند بود که به آن‌ها سرمایه‌ای برسانند.

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این الحاقات جدید به فهرست تحریمی‌ها شامل ۷۱ فرد و ۳۳ نهاد است که در زمینه تهدید یا نقض تمامیت ارضی و استقلال اوکراین نقش داشتند.

در میان آن‌ها تعدادی از مقامات نظامی روسیه و شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نظامی، موشک، پهپاد، سامانه‌های ضدهوایی و ... به چشم می‌خورد. همچنین در میان افراد تحریم‌شده کسانی هستند که با ادعای انتشار «اخبار غیرواقعی» مرتبط با جنگ در این فهرست قرار گرفتند. کانال‌های تلویزیونی و رادیویی مرتبط با روسیه و مدیران رسانه‌ها در زمره این افراد هستند.

در لیست جدید اتحادیه اروپا معیار جدیدی نیز به موارد تحریمی اضافه کرده است و سازمان‌هایی که مسئول خبررسانی و انتشار اخبار جنگی در روسیه هستند و یا به رسانه‌های روسی خدمات آی تی می‌دهند، با عنوان «فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری و نرم‌افزاری به نهاد‌های امنیتی روسیه» تحریم کرده است.

جوزپ بورل، مسئول برجسته سیاست خارجی و سیاست‌گذاری امنیتی شورای اروپا می‌گوید: امروز ما ۱۰۴ فرد و نهاد که باعث تداوم این جنگ وحشیانه هستند، هدف قرار دادیم که شامل فعالان نظامی، تصمیم‌گیرندگان سیاسی و کسانی که فضای عمومی را با اخبار گمراه‌کننده و روایت‌های آلوده غبارآلود می‌کنند، می‌شوند.

برطبق این معیار جدید اتحادیه اروپا، تحریم‌های جدید شامل شرکت‌هایی خواهد شد که در حوزه آی تی توسط سرویس امنیت فدرال روسیه یا وزارت صنعت و تجارت این کشور مجوز دریافت کرده‌اند.

منبع: سایبرنیوز