Gerdab.IR | گرداب

بازار خرید و فروش داده‌های شهروندان در آمریکا/ سندی که از فعالیت غیرقانونی نهاد‌های امنیتی این کشور پرده برداشت

بازار خرید و فروش داده‌های شهروندان در آمریکا/ سندی که از فعالیت غیرقانونی نهاد‌های امنیتی این کشور پرده برداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲

گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی فعالیت‌های فراقانونی نهاد‌های امنیتی در این کشور را آشکار می‌سازد.

به گزارش گرداب، اف‌بی‌آی، ن‌اس‌ای، پنتاگون، آژانس اطلاعات دفاعی، وزارت خزانه‌داری، دفتر اطلاعات نیرو دریایی و واحد اطلاعات گارد ساحلی ... بخشی از نهاد‌های امنیتی آمریکایی هستند که حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات شهروندان آمریکایی و داده‌های کلان را خریدوفروش می‌کنند. این مسئله را اسناد محرمانه دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی در ژوئن ۲۰۲۳ افشا کرد.

این گزارش در ژوئن ۲۰۲۳ غیرمحرمانه شد و در اختیار همگان قرار گرفت. به زودی پایگاه اطلاع‌رسانی گرداب کل این سند را ترجمه می‌کند و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. اما آنچه در نگاه اول از این سند جلب توجه می‌کند عبارت است از این که بازاری از اطلاعات مشتریان در آمریکا وجود دارد که عمق و وسعت بسیاری دارد و در آن با اطلاعات خصوصی افراد بسیار بی‌رحمانه و اقتصادی برخورد می‌شود. مشتریان اصلی در این بازار نهاد‌های دولتی هستند که خود هم فروشنده و هم خریدار اطلاعات‌اند. نهاد‌هایی که به داده‌های جمعیتی حساس و شخصی دسترسی دارند.

در این گزارش آمده است که اطلاعات جمع‌آوری شده حل کردن مشکلاتی مثل ارزیابی عقاید سیاسی و ایدئولوژیکی کاربران، شناسایی گرایش جنسی، خصیصه‌های شخصیتی و وضعیت روحی روانی را امکان‌پذیر کرده است؛ علاوه بر این‌ها با استفاده از این داده‌ها نهاد‌های امنییت متوجه عادت‌ها، اعتیاد‌ها و دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی افراد می‌شوند.

هدف آن‌ها این است که با استفاده از حجم زیاد اطلاعات از فرد بتوانند اقدام به مدل‌سازی و پیش بینی رفتار توده‌ها برطبق دسته‌بندی‌های اجتماعی کنند.

ابزار‌های اصلی جمع‌آوری اطلاعات، همه دستگاه‌های الکترونیکی هستند که به اینترنت دسترسی دارند؛ تلفن‌های هوشمند، گجت‌های سلامتی، سامانه‌های خانه هوشمند، جاروبرقی‌های هوشمند و تاکسی‌های خودران و همچنین برنامه‌های توزیع محصولات و کالاها.

قومیت، نژاد، وزن، فشار خون، الگو‌های گفتار، وضعیت روحی، اطلاعات رفتاری، الگوی خرید، وابستگی‌های خانوادگی و اجتماعی همه شناسایی می‌شود.

توجه ویژه‌ای به منابع الکترونیکی و برنامه‌های نهاد‌های پزشکی و درمانی می‌شود که برای آژانس‌های دولتی اطلاعات ضروری را فراهم می‌کند.

در این زمینه نهاد‌های امنیتی آمریکایی تعبیر جدیدی را به کار می‌برند «پنجره‌ای به رفتار‌های اینترنتی» که منظور از آن ترکیبی از جمع‌آوری داده و تحلیل با هدف فهم و پیش‌بینی رفتار فرد است. وقتی حجم زیادی از داده‌ها مورد تحلیل قرار می‌گیرد، این ظرفیت شبکه‌های عصبی، یادگیری ماشین و سایر الگوریتم‌های مخصوص هوش مصنوعی است که برای ساختارمند کردن داده‌ها به کار گرفته می‌شود.

آنه تومی مک‌کنا استاد مدعو حقوق در دانشگاه ریچموند در این رابطه می‌نویسد شاید این نخستین باری باشد که «تهدید جدی حریم شخصی و آزادی‌های مدنی به شکلی رسمی ثبت شده باشد». البته کسانی که ماجرا را از مدت‌ها پیش دنبال کرده‌اند، خوب به یادشان هست که ادوارد اسنودن مدت‌ها پیش درباره این مسئله افشاگری کرد.

حال تمام حوزه فناوری آمریکا بر جمع‌آوری داده‌های شخصی و نظارت بیشتر بر جمعیت تمرکز کرده است.

متن ترجمه این گزارش را در پایگاه رسانه‌ای گرداب بخوانید.