Gerdab.IR | گرداب

وضعیت کشورهای منطقه در توسعه‌ی هوش مصنوعی

وضعیت کشورهای منطقه در توسعه‌ی هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲

یک مطالعه جدید تعدادی از کشورها را از نظر پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی رده‌بندی کرده است.

به گزارش گرداب، بر اساس بررسی وب‌سایت خبری Tortoise Media در مورد شاخص هوش مصنوعی جایگاه اول در دسته استراتژی‌های دولتی از آن عربستان است. این کشور از نظر شاخص کلی هوش مصنوعی جایگاه ۳۱ را دارد. این رده‌بندی شامل ۶۲ کشور است. ایران جزو کشورهای مطالعه شده یست.

کشور‌های خاورمیانه‌ای دیگری هم در این فهرست رتبه‌های قابل توجه دارند و به عنوان مثال قطر در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی با رتبه ۱۷ از ژاپن هم جلو افتاده است و امارات متحده عربی با رتبه ۲۸ بهترین رتبه کشور‌های عربی را کسب کرده است. بهترین امتیاز در همه‌ی دسته‌ها را ایالات متحده، چین و سنگاپور از میان ۶۲ کشور به دست آورده‌اند.

به گزارش المانیتور این رتبه‌بندی با استفاده از بیش از ۱۰۰ شاخص برای اندازه‌گیری سطوح هوش مصنوعی انجام شده که در مقوله‌های مختلفی مثل استعداد، زیرساخت، تحقیق و توسعه و استراتژی‌های خارجی و ملی در آن بررسی شده‌اند. در رده‌بندی استراتژی‌های دولتی به‌ترتیب عربستان سعودی، مصر، امارات، ترکیه، قطر، رژیم صهیونیستی، مراکش، تونس و بحرین، کشور‌های پیشرو خاورمیانه هستند.

به طور کلی، اما کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در دسته‌بندی‌های استعداد‌های ماهر و تحقیق و توسعه، امتیاز پایین‌تری کسب کرده‌اند.

امارات توانسته در زیرساخت‌های هوش مصنوعی جایگاه چهارم را داشته باشد. در این شاخص قابلیت ثبات اینترنت و برق و توانایی‌های ابررایانه‌ها اندازه‌گیری می‌شود که امارات در آن‌ها وضعیت خوبی دارد.

عربستان سعودی از اواخر ۲۰۲۰ استراتژی ملی داده‌ها و هوش مصنوعی را راه‌اندازی و هدف‌گذاری کرد که تا سال ۲۰۳۰، ۲۰ میلیارد دلار سرمایه داخلی و خارجی جذب کند.

امارات از سال ۲۰۱۷ استراتژی هوش مصنوعی را ایجاد کرد که هدف آن تشکیل شورای هوش مصنوعی از سوی دولت، توسعه مهارت‌های استعداد‌ها و ایجاد قوانین برای استفاده ایمن از هوش مصنوعی است.

بر اساس برآورد این گزارش، سریع‌ترین رشد هزینه‌های هوش مصنوعی در جهان تا ۲۰۲۶ در خاورمیانه پدید می‌آید.

 

منبع: زومیت