Gerdab.IR | گرداب

پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای چاندرایان-۳ هند

پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای چاندرایان-۳ هند
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲

سازمان فضایی هند اعلام کرد که یک فضاپیمای هندی را به قصد فرود در سمت پنهان ماه، با موفقیت به فضا پرتاب کرد. این دومین تلاش هند پس از ماموریت ناموفق چهار سال پیش بود.

به گزارش گرداب، سازمان فضایی هند اعلام کرد که فضاپیمای «چاندرایان-۳»، که در زبان سانسکریت به معنای «سفینه ماه» است، همراه با یک مدارگرد، یک فرودگر، و یک سطح‌نورد، از سکوی پرتاب در جزیره «سری‌هار‌ی‌کوتا» در جنوب هند به هوا برخاست.

این فضاپیما سفری را آغاز کرده است که کمی بیش از یک ماه به طول می‌انجامد و سپس در مرداد روی سطح ماه فرود می‌آید.

مهندسان و دانشمندان سازمان پژوهش‌های فضایی هند در اتاق فرمان مرکز فضایی «ساتیش داوان» پرتاب موفقیت‌آمیز چاندرایان-۳ را جشن گرفتند.

هزاران نفر از شهروندان هندی نیز بیرون مرکز کنترل ماموریت با شادی هورا می‌کشیدند و در حالی که پرتاب سفینه فضایی به آسمان را تماشا می‌کردند، پرچم کشورشان را تکان می‌دادند.

سریدهارا پانیکر سومانات، مدیر سازمان پژوهش‌های فضایی هند، اندکی پس از پرتاب گفت: «تبریک به هند. چاندرایان-۳ سفر خود به سمت ماه را آغاز کرده است.»

اگر این فضاپیمای هندی بتواند با موفقیت بر سطح ماه فرود بیاید، هند پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق، و چین چهارمین کشوری خواهد بود که به این موفقیت دست یافته است.

منبع: سیتنا