Gerdab.IR | گرداب

حمله سایبری به بیمارستانی در آمریکا

حمله سایبری به بیمارستانی در آمریکا
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲

بیمارستان تامپا در فلوریدا هدف حمله سایبری قرار گرفت.

به گزارش گرداب، بیمارستان عمومی تامپا (TGH) تایید کرد که اطلاعات بیماران در طی دو حمله سایبری گسترده‌ای که اخیراً صورت گرفته، افشا شده است. اکنون بسیاری از گروه‌های باج‌افزاری مدعی هستند که اطلاعات بیماران این بیمارستان را به سرقت برده‌اند.

این بیمارستان که مرکز پژوهش پزشکی دانشگاهی در جنوب‌غرب فلوریدا است نخستین بار ۳۱ ماه مه از دسترسی غیرمجاز به سرور‌های خود مطلع شد.
این بیمارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از طریق ابزار‌های خود متوجه فعالیت نامعمول بر روی سامانه‌های کامپیوتری خود شدیم. سریعا اقداماتی برای محدود کردن این فعالیت برداشتیم».

بیمارستان تامپو مدعی است که به سرقت متخصصان امنیت و جرم‌شناسی را از بیرون استخدام کرده است؛ کسانی که قادر بودند مانع شوند سارقین داده‌های بیمارستان را رمزگذاری کنند. این اتفاق باعث می‌شود انجام خدمات درمانی برای بیماران با اختلال روبرو شود.
اما پس از تحقیقات بیشتر متوجه شدند که هکر‌ها به سرور نفوذ کرده و فایل‌هایی از سیستم را بیش از دو هفته قبل از اطلاع بیمارستان از نفوذ، به سرقت برده‌اند.
داده‌های به‌سرقت‌رفته شامل نام، آدرس، شماره تماس، تاریخ تولد، شماره بیمه، اطلاعات بیمه سلامتی، سوابق پزشکی و شماره حساب بیمار و تاریخ دریافت خدمات بوده است.

ادعای گروه‌های باج‌افزاری

گروه باج‌افزاری اسنچ (Snatch) که گفته می‌شود از سال ۲۰۱۸ به فعالیت مشغول است و با حمله به شهر مدستو کالیفرنیا به سرتیتر اخبار آمد، یکی از گروه‌هایی است که مدعی است در این حمله به بیمارستان تامپو دست داشته است. گروه باج‌افزاری اسنچ در حمله‌ای که در ماه ژانویه و فوریه به شهر مدستو کرد و باعث شد نیروی پلیس این شهر از رادیو‌های دستی و کاغذ و خودکار استفاده کند، توانست حدود یک هفته شبکه‌های شهر را غیرفعال کند.

گروه باج‌افزاری ناکویاوا (Nakoyawa) که نخستین بار در فوریه ۲۰۲۲ به وجود آمد و متخصصین آن را در ارتباط با گروه منحل‌شده هایو (Hive) می‌دانند، یکی دیگر از متهمان است. گروه هایو و ناکویاوا شباهت‌های بسیاری در زنجیره حمله خود دارند، از ابزار‌های مورداستفاده گرفته تا ترتیب اجرای قدم‌های مختلف.

گروه هایو که به روسیه منتسب بود در فوریه گذشته توسط اف‌بی‌آی منحل شد. این گروه بار‌ها به حوزه سلامت و پزشکی آمریکا حمله سایبری کرده بود و مقامات آمریکایی گفته‌اند که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از ۱۳۰۰ شرکت در سراسر جهان به دست آوردند.

بیمارستان ۱۰۴۰ تخت‌خوابی تامپا اعلام کرده است به افرادی که اطلاعاتشان در معرض خطر قرار گرفته است ایمیل خواهد زد و آن‌ها را مطلع خواهد کرد.

منبع: سایبرنیوز