Gerdab.IR | گرداب

ائتلاف ناشران اخبار برای شکایت از شرکت‌های هوش مصنوعی

ائتلاف ناشران اخبار برای شکایت از شرکت‌های هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲

ناشران اخبار آمریکایی و بین‌المللی از این که شرکت‌های هوش مصنوعی برای آموزش الگو‌های هوش مصنوعی مولد خود از محتوای تولیدشده توسط آن‌ها استفاده می‌کنند، خوشنود نیستند. این شرکت‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا شکایتی حقوقی علیه این مسئله به راه اندازند.

به گزارش گرداب، نیویورک‌تایمز، نیوزکورپ، اکسل‌اسپرینگر، دات‌دش‌مریدث (مالک IAC) و تعدادی دیگر از ناشران اخبار در فرایند تشکیل یک ائتلاف برای موضع‌گیری علیه غول‌های هوش مصنوعی همچون گوگل و اوپن‌ای‌آی هستند.

مشکل آن‌ها در استفاده و استخراج بی‌حد و مرز از محتوای خبرگزاری‌ها توسط شرکت‌های هوش مصنوعی برای آموزش مدل‌های بزرگ زبانی است. این به یک مشکل مشترک برای ناشران و تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده است که باعث شده تا بار‌ها شکایت‌هایی صورت بگیرد.

گوگل و اوپن‌ای‌آی پیش از این نیز درگیر چندین پرونده حقوقی مشابه بودند. اما در این مورد مسئله جدی‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا IAC که اقدامات حقوقی را آغاز کرده است مورد حمایت دو بازیگر اصلی این حوزه یعنی نیویورک‌تایمز و نیوزکورپ است. به علاوه این دو ناشر آمریکایی، شرکت اکسل اسپرینگر ناشر چندملیتی اروپایی نیز از این دعوی حمایت می‌کند.

تمام این نهاد‌ها در حال همکاری برای صورت‌بندی به یک ائتلاف هستند که بتواند دعوی حقوقی مطرح کند و به شرکت‌های هوش مصنوعی فشار مضاعف وارد کند. طبیعتاً آن‌ها به دنبال قوانین و مقرراتی هستند که بتواند به نحوه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی از محتوای رسانه‌ای حد و مرز مشخص کند.