Gerdab.IR | گرداب

مامور مخفی ویکی‌پدیا؛ سیا چه نقشی در مدیریت ویکی‌پدیا دارد؟

مامور مخفی ویکی‌پدیا؛ سیا چه نقشی در مدیریت ویکی‌پدیا دارد؟
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

هم‌بنیان‌گذار ویکی‌پدیا می‌گوید سرویس اطلاعاتی آمریکا در ده سال اخیر نظارت شدیدی بر محتوای این دانشنامه اینترنتی داشته است.

به گزارش گرداب، لری سنگر (Larry Sanger) هم‌بنیان‌گذار ویکی‌پدیا درباره دخالت سازمان سیا در وب‌سایت ویکی‌پدیا دست به افشاگری زده است. او که در پادکستی با عنوان «System Update» صحبت می‌کرد، اعلام کرد که «نهاد‌های لیبرال آمریکایی و آژانس‌های اطلاعاتی» از ویکی‌پدیا برای «جنگ اطلاعاتی» استفاده می‌کنند.

سنگر در گفتگو با خبرنگاری به نام گلن گرین‌ورلد (Glenn Greenwald) گفت که این سکو به ابزاری برای نظارت و کنترل نهاد‌های لیبرال چپ تبدیل شده است؛ منظور او از این نهادها، سازمان‌هایی همچون سیا، اف‌بی‌آی و ... است.

سنگر تاکید دارد که شواهدی وجود دارد که سیا و اف‌بی‌آی از دیرباز و از سال ۲۰۰۸ اقدام به ویرایش صفحات ویکی‌پدیا کرده‌اند. در آن سال‌ها دانشجویی به نام ویرجیل گریفیت (Virgil Griffith) برنامه‌ای طراحی کرده بود که ویکی‌اسکنر نام داشت و انجام ویرایش بر صفحات ویکی‌پدیا از مکان‌هایی خاص را ردیابی می‌کرد.

رایانه‌های سازمان سیا در حذف صفحات و نتایج مربوط به تلفات جنگ آمریکا و عراق نقش داشته‌اند و یک دستگاه اف‌بی‌آی حذف تصاویر هوایی و ماهواره‌ای زندان آمریکا در خلیج گوانتاناموی کوبا نقش داشته است.

افزون بر این رایانه‌های سازمان سیا مسئول ویرایش صفحات متعددی بوده‌اند. سنگر به طور مثال به صفحات رئیس‌جمهور ایران، محمود احمدی‌نژاد، برنامه هسته‌ای چین و نیروی دریایی آرژانتین اشاره کرد.

سنگر گفت: «آژانس‌های اطلاعاتی به افراد دارای بیشترین تاثیرگذاری پول می‌دهد که اهدافش را عملی کنند و آن‌ها یا از قبل در راستای این اهداف کار می‌کنند یا استعداد خود را در این زمینه به کار می‌برند؛ اگر بازی پشت پرده ویکی‌پدیا را یاد بگیری و سپس آنچه افراد می‌خواهند بشنوند را در دهانشان بگذاری. این بخشی از جنگ اطلاعاتی است که در فضای مجازی صورت می‌گیرد. صفحاتی مانند ویکی‌پدیا ابزار این جنگ اطلاعاتی هستند».

معلوم شده است که آژانس‌های اطلاعاتی و سایر شرکت‌های بزرگ اطلاعات مجرمانه را از ویکی‌پدیا حذف می‌کنند. سنگر اضافه کرده است که آژانس‌های اطلاعاتی با پرداخت هزینه به افراد تاثیرگذار یا توسعه ابزار‌های داخل خود آژانس، محتوای این وب‌سایت‌ها را دستکاری می‌کنند.

او در گفته‌های خود همچنین اشاره کرده است که جنگ‌افزار‌های ارتباطی و اطلاعاتی یک رقیب مجازی قدرتمند دارند که آن سکو‌هایی مانند ویکی‌پدیا است که برای این اهداف به‌کار گرفته می‌شود.

گفته‌های هم‌بنیان‌گذار ویکی‌پدیا یادآور مواردی است که مشخص شده سایر سکو‌های آنلاین نیز تحت مراقبت و نظارت شدید آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی بودند تا روایت‌ها در آن کنترل و سانسور شوند.

پیش از این نیز ایلان ماسک مالک شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) مجموعه‌ای از اسناد را رو کرد که نشان می‌داد مدیریت سابق این سکوی اینترنتی همکاری نزدیکی با اف‌بی‌آی برای حذف محتوا و سانسور داشته است.

این اسناد همچنین نشان می‌داد که توییتر به ارتش آمریکا در کمپین‌های نفوذ اینترنتی کمک کرده است و در سانسور روایت‌های ضداوکراینی از طرف آژانس‌های اطلاعاتی متعدد آمریکایی نقش داشته است. به‌طور مشابه، مدیرعامل متا نیز تایید کرد که فیسبوک بزرگترین سکوی شبکه اجتماعی دنیا با درخواست اف‌بی‌آی، اطلاعات دقیقی را سانسور کرده است که ممکن بود به وجهه جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آسیب بزند.