Gerdab.IR | گرداب

ابراز نگرانی انگلستان درباره جاسوسی از خودروهای برقی چینی

ابراز نگرانی انگلستان درباره جاسوسی از خودروهای برقی چینی
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

مقامات انگلستان درباره واردات خودرو‌های چینی به خاطر نگرانی از جاسوسی هشدار دادند.

به گزارش گرداب، جبهه‌گیری کشور‌های بلوک غرب علیه چین وارد فاز جدیدی شده است و در اقدام دیگری ضد چین، مقامات انگلیس مدعی هستند که خودرو‌های چینی دارای فناوری‌هایی هستند که ممکن است برای جمع‌آوری داده‌های رانندگان استفاده شود.

تلگراف در روز شنبه در گزارشی نوشت تعدادی از قانون‌گذاران بریتانیایی درباره خودرو‌های برقی چین هشدار دادند و می‌گویند در این وسایل نقلیه، فناوری‌هایی به کار رفته است که می‌تواند برای جاسوسی از شهروندان انگلیسی استفاده شود.

چین در حال حاضر در بازار خودروی برقی پیشگام است و وسایل نقلیه این کشور نسبت به خودرو‌هایی که در بازار انگلستان به فروش می‌رسد، ارزان‌تر هستند. نمایندگان پارلمان بریتانیا، اما نگران این هستند که دولت زیرساخت‌های حیاتی کشور را به پکن واگذار می‌کند و خودرو‌های برقی چین همراه با خطرات امنیتی بلندمدت هستند.

یک مقام ارشد دولتی که نامش فاش نشده به روزنامه تلگراف گفته است: «اگر این خودرو‌ها در کشوری مانند چین ساخته شده باشد، چقدر می‌توان مطمئن بود که وسیله‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات نباشد؟ اگر این وسیله‌ای باشد که در کشوری تولید شده که پیش از این از فناوری برای جاسوسی استفاده کرده است، چرا چنین کاری را در این زمینه نیز انجام ندهند؟»

در انگلستان این قانون گذاشته شده است که تا سال ۲۰۳۰ ساخت وسایل بنزینی و دیزلی ممنوع است و حال شرکت‌های خودروسازی به دنبال ورود جدی به بازار خودرو‌های برقی هستند.

پیش از این نیز انگلستان واردات فناوری‌های چینی را به خاطر خطرات امنیتی محدود کرده بود. دولت این کشور جلوی مشارکت شرکت هوآوی در برنامه توسعه شبکه فایو جی (5G) در سال ۲۰۲۰ این کشور را گرفت و دستور داد تمام تجهیزات و خدمات این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۳ متوقف شود.