Gerdab.IR | گرداب

کلاهبرداری در فضای مجازی با وعده سهام عدالت

کلاهبرداری در فضای مجازی با وعده سهام عدالت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

رئیس پلیس فتا استان البرز گفت: فیشینگ کار سابقه دار حرفه‌ای که با شگرد ارسال پیامی در پیام‌رسان واتس‌اپ تحت عنوان سهام عدالت اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌نمود، مورد شناسایی قرار گرفت و دستگیر شد.

به گزارش گرداب، سرهنگ رسول جلیلیان گفت: پیرو ارجاع پرونده یکی از شهروندان با موضوع برداشت غیر مجاز اینترنتی از حساب بانکی و نظر به حساسیت موضوع و فراگیر شدن حوزه فیشینگ و بدافزار‌های متداول، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان اداره مبارزه با جرائم سایبری پلیس فتا استان البرز قرار گرفت.

وی افزود: متهم یا متهمین احتمالی با شگرد ارسال پیامی در پیام رسان واتساپ تحت عنوان سهام عدالت، کاربر را به صفحه فیشینگ و درگاه بانکی جعلی هدایت می‌کردند و پس از اخذ اطلاعات بانکی، برداشت‌های غیر مجاز متعددی از حساب شاکی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان شد: با انجام تحقیقات اولیه مشخص گردید، متهم به صورت گسترده و حرفه‌ای اقدام به فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی می‌نماید، لذا با انجام اقدامات پلیسی، فنی و تخصصی صورت گرفته، محل مخفیگاه متهم مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مرجع قضایی، متهم دستگیرشد و در بازرسی از منزل وی آلات و ادوات جرم کشف و ضبط گردید.

این مقام انتظامی گفت: طی تحقیقات بعمل آمده، متهم به بزه انتسابی اعتراف کرد و هشت نفر از شکات در سراسر کشور شناسایی شدند و اقدامات لازم جهت استخراج و شناسایی کلیه شکات ادامه دارد.

رئیس پلیس فتا استان البرز به جهت پیشگیری از وقوع اتفاقات مشابه از شهروندان خواست:ضمن عدم ورود به آدرس‌های اینترنتی مندرج در پیام‌های دریافتی از سرشماره‌های ناشناس، در صورت نیاز به پرداخت وجه به صورت اینترنتی از اصالت و درستی آدرس درگاه‌های بانکی اطمینان حاصل نمایند.

سرهنگ رسول جلیلیان گفت: عموم مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارشات مردمی یا مرکز فوریت‌های سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ با پلیس فتا در میان بگذارند.

منبع: سیتنا