Gerdab.IR | گرداب

کاهش سرعت پردازنده‌های اینتل پس از به‌روزرسانی امنیتی

کاهش سرعت پردازنده‌های اینتل پس از به‌روزرسانی امنیتی
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

مهندسان شرکت اینتل سرعت پردازشگر‌های رایانه کاربران در سراسر دنیا را کم کردند تا بتوانند یک آسیب‌پذیری خطرناک را برطرف کنند.

به گزارش گرداب، خبرنگاران موسسه Tom Hardware متوجه شدند که اینتل یک آسیب‌پذیری با عنوان CVE-۲۰۲۲-۴۰۹۸۲ به رسمیت شناخته است. این سطح بالایی از خطر را نشان می‌دهد و برای همین مهندسان این شرکت به سرعت آپدیتی برای این نقص منتشر کردند. در همین زمان اجرای بسیاری از پردازشگر‌های این شرکت به شدت کند شد.

این مشکل همه چیپ‌ست‌های اینتل را شامل می‌شود به جز چیپ‌ست‌های نسل آخر آن‌ها سری Raptor Lake، Sapphire Rapids و Alder Lake. اگر شما از سایر پردازشگر‌های اینتل استفاده می‌کند، سرعت رایانه شما کمتر شده است. برای تایید این مسئله می‌توانید سرعت پردازشگر را از طریق بنچمارک اندازه‌گیری کنید.

در طول تست‌ها مشخص شد که به‌طور مثال عملکرد پردازشگر‌های Xeon Platinum ۸۳۸۰ و Xeon gold ۶۲۲۶ حدود ۶ درصد افتاد داشت، سری Cascade Lake حدود ۳۰ درصد و پردازشگر Core i۷-۱۱۶۵g۷ بین ۱۱ تا ۳۹ درصد افت سرعت داشته است.

خبر خوب این است که در ابتدا مهندسان اینتل پیش‌بینی کرده بودند که عملکرد پردازشگر در بعضی دستگاه‌ها تا ۵۰ درصد هم کاهش داشته باشد. پیش از این مهندس گوگل دنیل مقیمی گفته بود که رایانه‌های با پردازشگر اینتل در خطر آسیب‌پذیری قرار دارند. این آسیب‌پذیری می‌تواند به هکر‌ها اجازه بدهد که به رمز‌های عبور، پیام‌های شخصی و کلید‌های ورودی و سایر اطلاعات حساس دسترسی داشته باشند.

انتظار می‌رود که در آینده نزدیک مهندسان اینتل یک آپدیت جدید منتشر کنند که بتواند بدون کم کردن عملکرد پردازشگر، این آسیب‌پذیری را از بین ببرد.