Gerdab.IR | گرداب

بررسی کیفیت اینترنت در مجلس/ آمار استفاده از فیلترشکن چقدر است؟

بررسی کیفیت اینترنت در مجلس/ آمار استفاده از فیلترشکن چقدر است؟
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی عزم خود را جزم کرده‌اند تا شبکه ملی اطلاعات تا پایان این دولت تکمیل شود و براساس گزارش‌ها تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

به گزارش گرداب، محمدباقر قالیباف در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی گزارش صنایع پیرامون بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب‌وکار‌های مجازی بیان کرد: بنده چندین نکته را خدمت وزیر و همکاران عرض می‌کنم موضوع فناوری اطلاعات در کشور یکی از موضوعات اساسی است.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در آغاز به کار وزیر ارتباطات قول دادند موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بود که مجلس شورای اسلامی و دولت هم عزم خود را جزم کردند که در همین دولت و در طول این چهار سال این کار به پایان برسد. با گزارش‌هایی که بنده دیدم در این زمینه سرعت خوبی وجود دارد و بنده تشکر می‌کنم. در حوزه خدمات دولت الکترونیک و سکو‌های ارائه خدمات به مردم باید به نحوی گام برداشت که اقتصاد دیجیتال در حوزه کسب و کار‌ها توسعه پیدا کند.

وی اظهار کرد: نباید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه غفلت کنیم. در حوزه اقتصاد دیجیتال از این موضوع غافل شدیم با توجه به این‌که اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسید و بیش از یک دهه در این زمینه تلاش شده است قبول داریم که موفقیت لازم حاصل نشده است. نباید ضعف حوزه اقتصاد دیجیتال را در این بخش نیز تجربه کنیم. اگر ما می‌خواهیم به سهم ۱۵ درصدی برسیم بدون بخش خصوصی این امکان وجود ندارد. اگر به دنبال این هستیم که اقتصاد را ساختارسازی کرده و زمینه را برای مشارکت مردم در اقتصاد فراهم کنیم هیچ‌کجا در دسترس‌تر سکو‌های اقتصاد دیجیتال نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از بحران‌های پیش‌روی ما کاهش جمعیت است که برای رفع آن داریم تلاش می‌کنیم، اما اکنون پنجره جمعیتی جوان ما و نیرو‌های مسلط ما در حوزه فناوری اطلاعات در اوج است که این بزرگترین فرصت برای کشور ما به شمار می‌رود، اما ما به این موضوع توجه نداریم و این نیرو‌ها را داریم از دست می‌دهیم و بعضا از کشور خارج می‌شوند. ما برای رسیدن به سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور باید از این فرصت استفاده کنیم. جوانان بین ۳۰ تا ۴۰ سال ما بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که در حوزه اطلاعات نیز متخصصان زیادی داریم. این یک فرصت استثنایی برای کشور است که باید به آن توجه کنیم.

وی بیان کرد: همانطور که در مجلس شورای اسلامی گفته شد، در جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز بحث شده و گزارشی در این زمینه نیز تهیه شده؛ مردم در جا‌هایی به دلیل قطعی و عدم دسترسی دلخور هستند و این موضوع خساراتی را برای کسب و کار‌ها در پی داشته است. در کنار این‌که باید اقداماتی صورت گیرد که این اشکالات در شبکه برطرف شود باید جلوی وارد شدن هزینه و خسارت به مردم نیز گرفته شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تصمیم‌گیری‌های متعددی در سطح ملی در این حوزه وجود دارد و ابلاغیه‌های متعددی صورت می‌گیرد و این حاکی از عدم حکمرانی منسجم در حوزه مسائل فناوری اطلاعات است. از نگاه ما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محور یکپارچه‌سازی در این حوزه به خصوص در دولت الکترونیک است. ما قانون داده‌ها را تصویب کردیم از نظر ما وزارت ارتباطات محوریت خود را باید در این حوزه نشان داده و در کنار نظارت موضوع یک حکمرانی یکپارچه سازی را نیز دنبال کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه ما هدف‌گذاری رشد شاخص‌ها را انجام داده‌ایم و سهم اقتصاد دیجیتال را به ۱۵ درصد از سقف تولید ناخالص ملی پیش‌بینی کرده‌ایم ما به دنبال افزایش دسترسی به اینترنت ثابت هستیم و از ۳.۵ میلیون خانوار به ۲۰ میلیون خانوار هدف‌گذاری کرده‌ایم تا برسیم. با شبکه ملی اطلاعات این کار دنبال خواهد شد، اما باید رابطه وزارت ارتباطات با شرکت مخابرات نیز حل شود.

وی اضافه کرد: بحث‌های مدیریتی وجود دارد که سبب شده برخی از ظرفیت‌ها خالی بماند. ما قصد داریم ظرفیت شبکه انتقال کشور را از ۴۸ به ۱۳۰ ترابایت بر ثانیه برسانیم. همان خاطره‌ای که رئیس جمهور تعریف کردند و گفتند زمانی که به یک روستا رفتیم یکی از مطالبات اصلی مردم اینترنت بود امروز اینترنت در بطن زندگی مردم و در اقتصاد و فرهنگ و ابعاد مختلف مردم وجود دارد. ما هم باید نظارت کنیم و هم توسعه دهیم مانع شدن راه چاره نیست راه چاره حکمرانی درست بر این حوزه است.

عباسپور: ۶۴ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معاون در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش این کمیسیون در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کار‌های اینترنتی را قرائت کرد.

عباسپور گفت: طبق بررسی‌ها ۶۴ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند و سهم پهنای باند ناشناس به ۲۵ درصد رسیده است.

وی همچنین به اختلالات در دسترسی آسان شهروندان به اینترنت و کسب و کار‌ها اشاره کرد و گفت: طبق گزارش‌ها، تعداد قابل توجهی از سایت‌های مورد نیاز شهروندان با اعمال تحریم و عدم دسترسی مواجه است و باید اقدامات لازم برای رفع این مشکل صورت گیرد.

تقی‌پور: ظرفیت پهنای باند کشور به اندازه کافی افزایش نیافته است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش روزانه نیاز به پهنای باند در کشور، گفت: متاسفانه ظرفیت شبکه‌ها به اندازه کافی افزایش پیدا نکرده است و به تعبیری همان مشکلی که در مشکل برق داریم و به‌خوبی مشهود است متاسفانه در این حوزه بصورت نامشهود داریم.

رضا تقی پور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای افراد و کسب‌وکار‌های مجازی تاکید کرد: اصلی‌ترین دلیل مشکلات موجود در دسترسی شهروندان به شبکه اینترنت، استهلاک زیرساخت‌های موجود و عدم سرمایه گذاری کافی طی ۱۰ سال گذشته در این حوزه است.

وی افزود: از آنجایی که برابر آمار‌ها روز به روز نیاز به پهنای باند در حال افزایش است، متاسفانه ظرفیت شبکه‌ها به اندازه کافی افزایش پیدا نکرده است و به تعبیری همان مشکلی که در مشکل برق داریم و به خوبی مشهود است متاسفانه در این حوزه بصورت نامشهود داریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در حوزه اینترنت اظهار کرد: نیاز است که برای افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه تدابیری از جمله اصلاح تعرفه و ارائه مشوق‌هایی برای بخش غیر دولتی اندیشیده شود. همچنین در حوزه امنیت شبکه سایبری کشور به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کافی و مناسب، شاهد افزایش بی سابقه حملات اینترنتی علیه شبکه ملی اطلاعات و شبکه سایبر ملی هستیم که آمار این حملات بی سابقه است.

تقی پور در پایان با تاکید بر لزوم سامان‌دهی وی پی ان‌ها گفت: امروز صاحبان اصلی شبکه‌های وی پی ان و فیلتر شکن از این ابزار‌ها به عنوان بدافزار استفاده می‌کنند و با تولید پهنای باند مزاحم، موجب اشباع شدن شبکه در ساعات اوج استفاده و موجب اشغال پهنای غیر واقعی می‌شوند؛ در این زمینه نیز باید تدبیری اندیشیده شود تا یا سرمایه گذاری مناسب در حوزه امنیت که بیشتر توسط دولت باید صورت بگیرد، امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

نوری: تنوع نهاد‌های اعمال کننده فیلترینگ حاکی از نابسامانی در فیلترینگ است

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: فیلترینگ و محدود سازی اینترنت، گردش آزاد اطلاعات در جامعه را تحت تاثیر قرار داده و هزینه‌هایی را برای کاربران و کسب‌وکار‌ها تحمیل کرده است.

غلامرضا نوری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای افراد و کسب‌وکار‌های مجازی بیان کرد: ما اکنون در خصوص اینترنت در کشور صحبت می‌کنیم، اما باید یادآور شد که بخشی از مردم در روستا‌ها نه تنها به اینترنت دسترسی نداشته بلکه به تلفن ثابت و سیار نیز متصل نیستند. وزیر ارتباطات باید به این موضوع توجه کند.

وی ادامه داد: در گزارش کمیسیون صنایع روند رو به رشد در برخی از حوزه‌های ظرفیت شبکه نشان داده می‌شود، اما این‌که این روند ما را به اهداف خود می‌رساند مهم است، روند رو به رشد ما در مقایسه با دنیا قابل قبول نیست.

نوری در ادامه اظهار کرد: در این گزارش به موضوع حقوق کاربران اشاره شده است که مساله مهمی است. تنوع نهاد‌های اعمال کننده فیلترینگ حاکی از یک نابسامانی در این حوزه می‌باشد حتی برخی از شورا‌ها که هنوز از مجلس شورای اسلامی مجوز قانونی ندارند در این حوزه اعمال نظر می‌کنند.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اختلال در دسترسی به اینترنت در برخی سایت‌ها نیز مشاهده می‌شود. بخش عمده‌ای از آن‌ها شاید مربوط به تحریم‌ها باشد، اما بخشی از آن نیز مربوط به خودتحریمی است. فیلترینگ و کنترل پهنای باند از روش‌های اعمال محدودیت است که در هفته‌های اخیر به برخی از کسب‌وکار‌ها نیز رسیده است.

نوری تاکید کرد: این موضوع جریان گردش آزاد اطلاعات را در جامعه محدود می‌کند و اشتباه است. در این گزارش آورده شده که ۶۴ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند، اما برخی مراکز دیگر آمار ۹۶ درصدی نیز ارائه کرده‌اند که هر دو آمار نگران‌کننده است. فیلترینگ هزینه و ناامنی را به کاربران تحمیل و مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کند. باید هزینه‌هایی که این محدود سازی برای کاربران و کسب‌وکار‌ها ایجاد کرده اعلام شود و وزارت ارتباطات نیز باید در این حوزه به مجلس شورای اسلامی پاسخ‌گو باشد.

بابایی کارنامی: زیرساخت‌های اینترنت در کشور رو به فرسودگی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در دو سال گذشته شاخص‌های کیفیت اینترنت روند نزولی را نشان می‌دهد و ضرورت دارد با استفاده از ظرفیت نخبگان داخلی به سمت راه‌اندازی سکو‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی گام برداشته شود.

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای افراد و کسب‌وکار‌های مجازی بیان کرد: زیرساخت‌های اینترنت در کشور به شدت رو به فرسودگی می‌رود. شبکه ملی ارتباطات که از برنامه‌های راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود به خوبی پیش نمی‌رود. نظام حکمرانی در این بخش به ویژه در حوزه کسب و کار‌ها دچار نقص شده است. در دو سال گذشته دو رتبه نسبت به شاخص‌های جهانی افت داشته‌ایم و در بین ۴۷ کشور در منطقه به رتبه ۲۷ رسیده‌ایم. از سوی دیگر تا پایان سال ۱۴۰۴ باید در منطقه به رتبه اول دست می‌یافتیم.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس گزارش کمیسیون صنایع، ۶۷ درصد از مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند و بدین ترتیب حریم خصوصی آن‌ها صیانت نمی‌شود. شاخص‌های سنجش کیفیت اینترنت روند رو به نزولی را نشان می‌دهد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر کشوری که سکو و پیام رسان داخلی ندارد حتما مستعمره دیگران است. ما باید با تکیه بر دانش نخبگان داخلی گام‌های موثری در این حوزه برداریم.

بابایی در پایان گفت: انتظار می‌رود آمایش سرزمینی و توسعه زیرساخت‌های اینترنت در سطح کشور مورد توجه قرار گرفته و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.

سیاهکلی: فیلترینگ گوگل‌پلی، توئیتر و یوتیوب دیگر موضوعیت ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مسدود شدن دسترسی یه برخی سایت‌های اینترنتی گفت: در ابتدا که اینترنت آمد، بسیاری از سایت‌ها را بستیم و فیلتر کردیم، اما امروز باید در این اقدام بازنگری صورت بگیرد.

لطف‌الله سیاهکلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای افراد و کسب‌وکار‌های مجازی گفت: چند موضوع در اینترنت مهم است که یکی از آن‌ها قیمت اینترنت است؛ در شرایطی که بسیاری از کسب و کار‌ها بر محور اینترنت اداره می‌شود، قیمت همچنان نامناسب است و باید به آن توجه شود.

وی افزود: موضوع دیگری که در حوزه اینترنت مهم است سرعت آن است؛ ما هنوز به مردم ظرفیت می‌دهیم درحالیکه گرچه این ظرفیت برای موبایل معنا دارد، اما برای پورت‌های ثابت نظیر منازل، فروشگاه‌ها و اماکن اداری و اقتصادی باید سرعت تعریف شود؛ دوستان گزارش دهند ببینیم سرعت چگونه است؟ ما همواره از بایت صحبت می‌کنیم در صورتی که باید مگابیت یا گیگابایت را به مردم بدهیم؛ این بسیار مهم است و کسب و کار‌ها در این حوزه‌ها می‌توانند رونق بگیرند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: میانگین تولید ناخالص داخلی در دنیا در حوزه اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد است که در برخی از کشور‌ها این عدد به ۳۵ درصد هم می‌رسد، اما در کشور ما سهم این اقتصاد ۸ درصد است که نشان می‌دهد به این حوزه بی توجهی شده‌است.

سیاهکلی در ادامه با انتقاد از مسدود شدن دسترسی یه برخی سایت‌های اینترنتی گفت: در ابتدا که اینترنت آمد، بسیاری از سایت‌ها را بستیم و فیلتر کردیم، اما امروز باید در این اقدام بازنگری صورت بگیرد چراکه الان فیلتر برخی از این سکو‌ها نظیر گوگل پلی، توئیتر و یوتیوب دیگر موضوعیت ندارد؛ یوتیوب یک سایت مهارت محور است که نسبت به بسیاری از سایت‌هایی که الان در دسترس هستند، پاک‌تر است.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی وی پی ان‌ها در کشور اظهار کرد: استفاده از وی پی ان وقتی موجب کاهش پهنای باند و سرعت می‌شود که باید برای ساماندهی این حوزه اقدام کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع امنیت شبکه، گفت: از وزیر می‌خواهم در زمینه افزایش رضایتمندی مردم گام بردارد؛ اگر امروز از مردم آمارگیری کنیم آن‌ها نسبت به وضعیت اینترنت ناراضی هستند چراکه پول می‌دهند و، اما کسب و کارشان رونق ندارد. اشغال شبکه بیش از حد است و خرابی شبکه وجود دارد و زیرساخت‌ها بروزرسانی نشده است؛ از سوی دیگر نظارت بر اپراتور‌ها و درآمد‌ها و هزینه‌های آن‌ها بسیار مهم است چرا آن‌ها از درآمد‌های خود برای بروزرسانی زیرساخت‌های‌شان استفاده نمی‌کنند.

طاهری: در چندماه اخیر به سایت‌های زیادی حملات سایبری شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عدم یکنواختی و استفاده زیاد از فیلترشکن‌ها باعث حملات سایبری زیادی شده که در چند ماهه اخیر رشد بسیار زیاد حملات سایبری به سایت‌های مختلف را شاهد بودیم.

مصطفی طاهری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کار‌های اینترنتی، با بیان اینکه این گزارش شامل دو فصل جلب اعتماد مردم برای استفاده از سکو‌های داخلی و مباحث فنی می‌شود، گفت: اگر در یک بخش از شبکه سرمایه‌گذاری نشود نمی‌توان به همه نیاز‌های مردم پاسخ داد؛ اشتباه در شبکه داریم که خود یکی از دلایل ایجاد اختلال است.

وی با بیان اینکه باید توسعه یکنواخت در شبکه باشد، افزود: سرمایه گذاری کمی در حوزه موبایل و بی‌سیم شده حال اینکه بار اصلی اینترنت روی شبکه بی‌سیم است، امیدواریم با توسعه فیبر نوری و انتقال ترافیک از بی‌سیم این کمبود‌ها جبران شود.

طاهری درباره موضوع پالایش بیان کرد: تصمیم‌گیران متعددی در این بخش وجود دارد به طوری که طبق گزارش ارائه شده حداقل ۸ جای مختلف تاثیر می‌گذارند. این عدم یکنواختی و نبود مدیریت یکپارچه باعث اختلالات می‌شود که باید فکری جدی به خصوص از سوی شورای عالی فضای مجازی شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عدم یکنواختی و استفاده زیاد از فیلترشکن‌ها باعث حملات سایبری زیادی شده که در چند ماهه اخیر رشد بسیار زیاد حملات سایبری به سایت‌های مختلف را شاهد بودیم. در واقع استفاده از فیلترشکن‌ها محلی شده که نظارت و تنظیم‌گری و حکمرانی در شبکه مجازی به شدت کاهش پیدا کند که نیاز به بهینه سازی در شبکه داریم.

فرهنگی: سرعت و کیفیت اینترنت یکی از مهمترین مشکلات است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن یکی از مهمترین مشکلات در مقطع فعلی را سرعت و کیفیت اینترنت دانست و از گسست رابطه میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات انتقاد کرد.

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کار‌های اینترنتی گفت: امروزه عصر دیجیتال و ارتباطات دیجیتالی است و این ارتباطات الکترونیکی بسیاری از اقدامات اعم از فعالیت‌های اقتصادی و جدی خانوادگی را تسهیل کرده و شکل می‌دهد.

وی یکی از مهمترین مشکلات در مقطع فعلی را سرعت و کیفیت اینترنت دانست و افزود: برخی از فعالان این عرصه به دلیل کیفیت و سرعت نامناسب اینترنت از کشور مهاجرت می‌کنند، چون شرایط شغلی آن‌ها به گونه‌ای است که احتیاج به دسترسی‌ها و سایت بیشتر دارند که در کشور‌های همسایه است.

این عضو کمیسیون صنایع با اشاره به گزارش کمیسیون و توضیحات وزیر گفت:در سال ۱۴۰۰ برای فیبر نوری نیم میلیون، در خرداد ۱۴۰۲، ۳.۵ میلیون و تا پایان سال برنامه هفتم ۲۰ میلیون اشتراک از طریق فیبر نوری هدفگذاری شده است؛ منتها یکی از مشکلات مهم در این زمینه گسست رابطه میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات است.

فرهنگی با بیان اینکه شرکت مخابرات امکانات بسیار وسیعی دارد، گفت: گزارش وزیر ارتباطات در خصوص فیبر نوری نشان داد که بیشتر متمرکز بر شرکت‌های خصوصی است حال اینکه شرکت مخابرات با استفاده از امکانات عمومی و بیت المال امکانات بسیار خوبی در حوزه فیبر نوری دارد. در این شرایط به دلیل عدم نظارت دولتی کیفیت ارائه خدمات شرکت‌های مخابرات مناسب نیست و مشوق‌های دولتی برای شرکت‌های خصوصی به شرکت مخابرات داده نمی‌شود.