عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، گفت: گزارشها نشان میدهد که درصد بسیار بالایی از نوجوانان و جوانان از فیلترشکنها استفاده میکنند که رواج استفاده از فیلترشکنها از لحاظ اجتماعی نشان میدهد که یک جامعه هدف بسیار ریسک پذیر و حساس دچار خطر بسیار بزرگتری شده است، لذا یک نفر باید مسوولیت این موضوع را بر عهده گیرد.
به گزارش گرداب، احمد نیرومند، معاون فناوری و برنامهریزی سازمان نظام صنفی رایانهای کشور در گفتگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تاثیر محدودیتهای اینترنتی و رواج استفاده از فیلترشکنها بر امنیت کاربران، گفت: فیلترینگ به عنوان یک راهکار، قابل قبول است و در دنیا نیز استفاده میشود، اما این راهکار جایگاه استفاده متفاوتی دارد، بعضی مواقع برای استفاده از فیلترینگ کل جامعه محدود میشود، همچون زمان پاندمی کرونا؛ یک همهگیری وقتی جامعه را تهدید میکند، ما برای حفظ جامعه مجبور میشویم از محدودیتی استفاده کنیم تا جامعه را حفظ و توسعه دهیم یا برای یک محدودیت جزیی در موضوعی خاص، استفاده از یک داروی خاص را محدود میکنیم که به نفع جامعه است و ما باید از این راهکارهای محدودسازی برای حفظ موقعیت جامعه و تلاش برای رسیدن به توسعهای که مدنظر داریم و جلوگیری از هر نوع اقدامی که مانع توسعه میشود، استفاده کنیم.
وی، ادامه داد: طولانی کردن محدودیتها باعث میشود که جامعه در مقابل آن، واکنش رشدیافتگی خود را نداشته باشد و بخواهد از آن محدودیت عبور کند؛ چراکه جامعه از اشخاص مختلف با ضریب توسعه و دانشی متفاوت تشکیل شده و برخی مرحله بحران را درک میکنند و به راحتی عبور میکنند، اما برخی این موضوع را درک نمیکنند و مواقعی که فاصله زمانی زیاد میشود، فاصله بین انسانها هم زیاد میشود و این فاصله بین مردم، باعث ایجاد شکاف، چه طبقاتی و اجتماعی و چه هر نوع دیگری میشود که بحث فیلترینگ هم این ویژگی را دارد.
نیرومند، افزود: ما دچار محدودیت دائمی شدهایم؛ به طوری که باعث شده عدهای که به عنوان مثال دانشجو بودند یا نیاز به اینترنت داشتند، مجبور شوند که این محدودیت را دور بزنند، چراکه دیگر نمیتوانند تحمل کنند. فکر کنید که برای کرونا پنج سال مدارس تعطیلات باشد، مدارس زیرزمینی تشکیل میشود یا پارک آبی یا استخر زیرزمینی تشکیل میشود.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، گفت: بحثی که برای فیلترینگ اتفاق افتاده بحث محدودیت دائمی است که راهکاری برای آن ایجاد نشده است. ما از محدودیتها برای پیدا کردن بهترین راهکارها استفاده میکنیم، یعنی تلاش میکنیم با یک محدودیت فرصتی به خود دهیم تا راهکارهایی که به نفع جامعه است و باعث قرارگیری در ریل توسعه جامعه میشود را انجام دهیم.
وی، خاطرنشان کرد: چیزی که مردم برای فیلترینگ میبینند این است که راهکاری برای آن نیست. خوب چه راهکاری باید سنجیده شود؟ اگر قرار است اینترنت طبقاتی شود، راهکار اینترنت طبقاتی را روی میز گذاشته و از آن دفاع کنند، به مردم توضیح دهند، به صورت تست اجرایی کنند و اگر جواب داد همین راهکار را پیش ببرند، اما اگر جواب نداد راهکار بعدی را ارائه دهند. چیزی که ما از حاکمیت و دولت میبینیم و وزارت فناوری اطلاعات هم از این موضوع همیشه خود را مبری دانسته و میگوید به ما مربوط نیست، این است که راهکاری روی میز قرار نگرفته است.
نیرومند، اظهار کرد: چند سال هم برای پیدا کردن راهکار، زمان بسیار طولانی است و انتظار اصلی این است که راهکارها به سرعت اجرایی شود و روی میز قرار گیرد تا مردم بدانند برای آنکه آنها به نیازهایی که دارند برسند، عدهای در حال انجام کار هستند، وگرنه اتفاقی که میافتد این است که مردم خودشان محدودیت را دور میزنند و این کار از طریق فیلترشکنها دور میخورد و گزارشها نشان میدهد که درصد بسیار بالایی از اقشار نوجوان و جوان از فیلترشکنها استفاده میکنند که رواج استفاده از فیلترشکنها از لحاظ اجتماعی نشان میدهد که یک جامعه هدف بسیار ریسک پذیر و حساس دچار خطر بسیار بزرگتری شده است، لذا یک نفر باید این مسوولیت را برعهده گیرد و ما هرچه گشتیم مسوول این موضوع را پیدا نکردیم.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، در ادامه به سیتنا گفت: خطراتی که این فیلترشکنها دارند موضوع بعدی است که یک طرف آن موضوع اجتماعی است و بحث دیگر فناوری اطلاعات و حضور این همه فیلترشکن بر روی گوشیهای موبایل مختلف باعث تهدیدات داخلی میشود و اگر روزی روزگاری دنبال دیواره آتش بر بستر اینترنت بر مرزهای فناوری اطلاعات و دیتای کشور بودیم، الان باید در داخل کشور این مرزها را دوباره ایجاد کنیم، چراکه به طرف مقابل اجازه دادهایم وارد میهن ما شود و از این طرف ضربه میخوریم.
وی ادامه داد: در بازه زمانی سه ماه گذشته گزارشاتی که در دیتاسنترها منتشر شده، نشان میدهد که تهدیدات امنیتی برای ما در داخل پیش آمده و کمترین تهدید آن میتواند دیداس باشد و باعث شود درخواستهای مختلف از آدرسهای داخلی توسط نرم افزارهایی که بر روی گوشی هستند به یک سرویس دهنده داخلی ایجاد شود. مثلا سازمان سنجش را در نظر بگیرید یا یک وزارت خانه، اگر این همه فیلترشکن درخواستهای متعددی را برای این سامانهها ارسال کنند، کمترین تهدید این است که این سامانهها از دسترس مردم خارج میشوند و سطح رفاه جامعه به شدت کاهش مییابد و در بازه کوتاه مدت هم باعث عدم رضایت مردم میشود.
نیرومند، اظهار کرد: این عدم رضایت مردم با همان راهکاری که عرض کردم حل میشود، هرچه سریعتر باید راهکاری داشته باشیم و اگر این راهکارها، استفاده از پیام رسانهای داخلی جایگزین پیام رسانهای خارجی است، باید این پیام رسانها مانند چک لیست، خودشان را به پیام رسانهای خارجی برسانند و مسیر توسعه خود را به صورت شفاف به مردم نشان دهند و اگر مردم بدانند که با حمایت آنها از یک پیام رسان داخلی در بازه زمانی خاص مثلا سه ساله به آن پیام رسان خارجی مدنظر که قبلا استفاده میکردند میرسند، حتما استقبال میکنند و در غیر این صورت اتفاقی که میافتد این است که مردم با یک پیام رسانی رو به رو هستند که احساس لذت قبلی را برایشان تداعی نمیکند و اگر زمانی را مشخص کنیم که به آن چیزی که مطلوب کاربر است برسند، که قابلیت آن با استفاده از دانش نخبگان ایرانی است، مردم هم اعتماد میکنند و تلاش میکنند با سیاست برای رسیدن به هدف استقلال در فناوری اطلاعات و بخش پلتفرمها همسو شوند.
وی در پایان تاکید کرد: مهمترین موضوع این است که باید با مردم شفاف باشیم و برای تصمیماتی که برای مردم گرفته میشود صحبت کنیم و در مسیر تصمیمات با مشارکت آنها بخواهیم که با ما همراهی کنند.