Gerdab.IR | گرداب

شرکت صهیونیستی احراز هویت توئیتر را انجام می‌دهد

شرکت صهیونیستی احراز هویت توئیتر را انجام می‌دهد
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

کاربران نسخه پولی پلتفرم ایکس (توییتر سابق) باید عکس سلفی و تصویر مدرک شناسایی خود را به یک شرکت صهیونیستی ارسال کنند.

به گزارش گرداب، پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس که پیش از این توییتر نام داشت، کاربران نسخه پرمیوم خود را مجبور کرده که برای احراز هویت یک عکس سلفی به همراه تصویر مدرک شناسایی دولتی خودشان ارائه کنند. برای انجام فرایند احراز هویت دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران ضروری خواهد بود و این داده‌ها تا ۳۰ روز در اختیار شرکت صهیونیستی AU۱۰TIX قرار خواهد داشت.

این شبکه اجتماعی گفته که داده‌های جمع‌آوری‌شده از پروفایل کاربران تنها برای مقاصد ایمنی و امنیتی از جمله جلوگیری از جعل هویت، استفاده خواهد شد.

بسیاری از کاربران از انتخاب این شرکت صهیونیستی برای ذخیره اطلاعات شخصی کاربر ابراز نگرانی کرده‌اند و اعلام کرده‌اند کارمندان این شرکت به‌طور قطع به یقین با واحد‌های اطلاعاتی اسرائیل ارتباط دارند.

یک کاربر معترض در این زمینه نوشته است: «طبیعتا شرکت AU۱۰TIX – همان شرکتی که ایلان ماسک می‌خواهد کاربران را مجبور کند اطلاعات هویتی خود را به آن تسلیم کنند، مهندسانی دارد که برای واحد ۸۲۰۰، یگان اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس کار کرده‌اند یا می‌کنند».

از سوی دیگر در جهانی که روز به روز نشت داده رخ می‌دهد، نگهداری انباری از داده‌های شخصی کاربران توییتر کار بسیار خطرناکی است. در سابقه توییتر بار‌ها نفوذ داده‌هایش و افشای اطلاعات خصوصی کاربران به چشم می‌خورد. شرکت AU۱۰TIX در زمینه ساخت سامانه‌های احراز هویت برای فرودگاه‌ها و مراکز گمرگ در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی فعالیت کرده است. با ظهور اینترنت و رواج دنیای دیجیتال این شرکت مشتریان رده‌‍بالایی مانند اوبر، پی‌پال و گوگل دارد.

ایلان ماسک که از اکتبر ۲۰۲۲ توییتر را خریداری کرد، در تاریخ ۱ آگوست اعلام کرد که سامانه احراز هویت این پلتفرم تکمیل شده و می‌تواند به زودی عملیاتی شود. از نوامبر ۲۰۲۲ هزینه‌های ماهانه‌ای برای کاربران حساب‌های تاییدشده توییتر گذاشته شد. در آن زمان هر حسابی که تلفن همراه تاییدشده داشته باشد و هزینه پرداخت کند، در طرح توییتر بلو قرار می‌گرفت و نشان مخصوص دریافت می‌کرد.

از تاریخ ۱ آوریل توییتر اعلام کرد که برنامه تایید هویت خود را متوقف کرده و نشان‌های تاییدشده هویت را حذف می‌کند. این تغییرات پس از آن اتفاق افتاد که بسیاری توییتر را به خاطر راحت کردن فرایند جعل هویت مورد انتقاد قرار دادند. افراد می‌توانستند به سادگی خود را به جای کسی دیگر جا بزنند و به رواج اخبار جعلی کمک کنند. در پاسخ به این مسئله توییتر نشان‌های طلایی و خاکستری را رونمایی کرد که برای سازمان‌های دولتی و حساب‌های مرتبط با نهاد‌های حکومتی استفاده میشد.

در جولای ۲۰۲۳ ایلان ماسک اعلام کرد که توییتر ری‌برند خواهد شد و از این به بعد ایکس (X) نام دارد. اقدام اخیر پلتفرم ایکس برای احراز هویت که عکس سلفی و مدرک شناسایی دولتی را ضروری می‌سازد، بخشی از برنامه‌های این شرکت برای افزایش لایه امنیتی علیه فساد و کلاهبرداری است.

منبع: الجزیره