Gerdab.IR | گرداب

قرارداد طراحی و ساخت ماهواره‌های پارس ۲ و ناهید ۳ ابلاغ شد

قرارداد طراحی و ساخت ماهواره‌های پارس ۲ و ناهید ۳ ابلاغ شد
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲

سازمان فضایی ایران در نمایشگاه «روایت خدمت» در تشریح رونمایی از دستاورد‌های خود، از ابلاغ قرارداد طراحی و ساخت ماهواره‌های پارس ۲ و ناهید ۳ خبر داد.

به گزارش گرداب، «سازمان فضایی ایران» در این نمایشگاه از برنامه‌هایی که امسال در حوزه فضایی دنبال می‌کند، رونمایی کرد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان، آغاز طراحی و ساخت ۱۰ ریز ماهواره با پیلود IOT تحت عنوان منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی است که به بخش خصوصی سپرده شده است.

علاوه بر آن، در حوزه توسعه بومی صنعت ماهواره، تامین ۱۰ ریز ماهواره سنجشی و مخابراتی و عقد قرارداد برای خرید تصاویر ماهواره‌های بومی با دقت ۶ متر و ۴ متر از دیگر برنامه‌های حمایتی و توسعه بخش خصوصی است.

هم چنین در این برنامه به تکمیل پروژه‌های ماهواره‌ای جاری ماهواره ظفر ۲، ساخت نمونه دوم ماهواره پارس ۱ و نمونه پروازی ماهواره ناهید ۲، ماهواره ناوک ۱ و ریز ماهواره‌های تحقیقاتی اشاره شده است.

ابلاغ قرارداد طراحی و ساخت ماهواره پارس ۲، ابلاغ قرارداد طراحی و ساخت ماهواره ناهید ۳، آغاز طراحی و ساخت ماهواره پارس ۳ و ماهواره سار ۳۰ متری از دیگر برنامه‌های حوزه توسعه صنعت فضایی کشور است.

در بخش بین‌الملل نیز می‌توان به مذاکره با کشور روسیه و مهیاسازی الزامات فنی برای نمونه‌های بعدی ماهواره خیام، مذاکره با طرف خارجی برای طراحی و ساخت ماهواره سنجشی (انتقال دانش) و ماهواره مینی ژئو (انتقال دانش) و تامین ماهواره مخابراتی (ppp) اشاره کرد.
بخشی دیگر از برنامه‌های صنعت فضایی کشور که در این نمایشگاه رونمایی و معرفی شد مربوط به توسعه صنعت پرتاب و مدارگذاری است. در این بخش نیز در ۲ حوزه بومی و بین‌المللی گام‌هایی برداشته شده است.

در بخش بومی صنعت پرتاب، ایجاد یک LSP با استفاده ظرفیت بخش خصوصی، قرارداد سریر B و پرتاب مطابق قرارداد‌های منعقده ماهواره‌بر‌های سیمرغ، سیمرغ بهینه، ذوالجناح، قاصد (۲ فروند)، قائم (یک فروند)، پرتاب زیرمداری کپسول زیستی جزو برنامه‌های اصلی است.

در بخش توسعه کاربرد‌ها و خدمات فضایی گام‌هایی مانند اجرای تفاهم‌نامه با سازمان نقشه‌برداری به منظور تولید و به روز رسانی نقشه‌های پوششی کشور، اجرای تفاهم‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی در پایش گندم، جو، برنج، گوجه، عدس، پیاز و پنبه، اجرای تفاهم نامه با سازمان فناوری اطلاعات برای استفاده از تصاویر ماهواره خیام در پنجره واحد زمین و توسعه سایر کاربرد‌ها و سامانه‌های ارزش افزوده برداشته شده است.

توسعه علوم و اکتشافات فضایی بخش دیگر برنامه‌های سازمان فضایی است. در بخش بین‌الملل برنامه‌های اکتشافات فضایی (ماه) و در بخش بومی تکمیل و پرتاب کپسول زیستی و آغاز طراحی و ساخت کپسول با قابلت GNC در دست پیگیری است.

سامانه رصد فضایی، توسعه آزمایشگاه‌های تست و تجمیع ماهواره کلاس ۵۰۰ کیلوگرم، توسعه فیزیکی آزمایشگاه تامین تجهیزات تست و آزمایش، ایستگاه‌های زمینی سلماس و چناران از جمله اقدامات سازمان فضایی در بخش توسعه زیرساخت‌های صنعت فضایی کشور است.
در این برنامه از تکمیل پد پرتاب و سوله مونتاژ پایگاه پرتاب فضایی ملی، پیشرفت فیزیکی فاز اول و آغاز عملیات عمرانی فاز دوم این پایگاه خبر داده شده است.

نمایشگاه «روایت خدمت» در راستای تبیین دستاورد‌های دولت سیزدهم از چهارم شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کارکرده و تا هفتم شهریورماه پذیرای بازدیدکنندگان است.

در این نمایشگاه تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای به نمایش گذاشتن دستاورد‌های خود حضور دارند.

منبع: ایرنا