Gerdab.IR | گرداب

ثبت‌نام ارزان کاروان‌های پیاده‌روی اربعین؛ ترفند جدید کلاهبرداران مجازی

ثبت‌نام ارزان کاروان‌های پیاده‌روی اربعین؛ ترفند جدید کلاهبرداران مجازی
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا گفت: مجرمان سایبری با ارسال پیامک، تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ سایت‌های جعلی با موضوع ثبت‌نام کاروان‌های پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) با هزینه پایین به دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند.

به گزارش گرداب، سرهنگ علی‌محمد رجبی تأکید کرد: همچون سال گذشته بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت یکی از شروط حضور در پیاده‌روی اربعین نام‌نویسی در سامانه سماح است، با توجه به اینکه پرداخت هزینه بیمه متقاضیان صرفاً از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir قابل پرداخت است، از پرداخت و واریز وجه در سایت‌های متفرقه یا لینک‌های ناشناس اکیداً خودداری شود.

وی افزود: مشتاقان پیاده‌روی اربعین حسینی فقط به اطلاعیه‌های ستاد مرکزی اربعین و شرایط تعیین‌شده توسط سازمان حج و زیارت در سامانه سماح استناد کرده و از توجه به شایعات بی‌پایه و اساس و اخبار منابع غیررسمی در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی اجتناب نمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا ادامه داد: به تمام هم‌وطنان توصیه می‌شود صرفاً به سامانه سماح جهت ثبت‌نام در راهپیمایی اربعین حسینی (ع) مراجعه کنند و از مراجعه به سایر سامانه‌های غیررسمی اکیداً خودداری کنند.

سرهنگ رجبی گفت: مجرمان با طراحی اپلیکیشن‌های جعلی برای ثبت نام پیاده‌روی تلاش دارند اقدام به سرقت اطلاعات شهروندان نمایند، لذا به مشتاقان پیاده روی اربعین یادآور می‌شود هیچ اپلیکیشنی برای ثبت نام پیاده روی اربعین از سوی نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول طراحی نشده است.

این مقام انتظامی یادآور شد: جمع‌آوری اطلاعات شهروندان با ادعای سفر قسطی اربعین از دیگر ترفند‌های مجرمان سایبری برای سوءاستفاده است؛ لذا کاربران برای ثبت‌نام در این سفر حتماً دقت نمایند تا اطلاعات خود را در اختیار مجرمان سایبری قرار ندهند لذا برای ثبت‌نام حتماً از طریق مؤسسات معتبر و شناخته‌شده که در خصوص این سفر فعالیت دارند اقدام نمایند.

سرهنگ رجبی گفت: مشتاقان پیاده‌روی اربعین به تبلیغات دروغین در فضای مجازی در خصوص دریافت ویزای اربعین با قیمت ارزان و در کمترین زمان ممکن توجه نکنند، چرا که صدور ویزا تنها از طریق سایت اداره گذرنامه و روادید با قیمت مصوب اعلام‌شده صورت می‌گیرد و این دست تبلیغات کذب بوده و از سوی مجرمان سایبری با هدف به دام انداختن شهروندان صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه شهروندان به هیچ عنوان مدارک هویتی و گذرنامه خود را به افراد ناشناس تحویل ندهند، افزود: جهت تهیه بلیت، به مراکز و آژانس‌های مسافرتی معتبر که مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند، مراجعه نمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا بیان داشت: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک، می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش گزارش‌ها مردمی در میان بگذارند.

منبع: سیتنا