Gerdab.IR | گرداب

تلاش ژاپن برای راه‌اندازی شبکه دفاع سایبری در جزایر اقیانوس آرام

تلاش ژاپن برای راه‌اندازی شبکه دفاع سایبری در جزایر اقیانوس آرام
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲

این اقدام با هدف به اشتراک‌گذاری اطلاعات برای جلوگیری از حملات از سوی کشور‌هایی مانند روسیه و چین انجام می‌شود.

به گزارش گرداب، دولت ژاپن قصد دارد یک شبکه اطلاعاتی در منطقه هند-آرام برای مقابله با حملات سایبری از سوی کشور‌هایی مانند روسیه و چین با تمرکز بر پشتیبانی از جزایر اقیانوس آرام که توان مقابله‌ای ضعیفی دارند، ایجاد کند.

علائم حملات و روش‌های آن‌ها در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. ژاپن قرار است همانند پل ارتباطی بین ایالات متحده، استرالیا و دیگر کشور‌های پیشرفته منطقه در یک طرف و کشور‌های در حال توسعه در سمت دیگر عمل کند. وزارت امور خارجه در پیش‌نویس بودجه مالی ۲۰۲۴ که قرار است در تابستان ۲۰۲۳ ارائه شود، تقویت قابلیت‌های سایبری در خارج از کشور را در نظر گرفته است. منطقه هند-آرام، جایی که چین در حال تقویت حضور نظامی خود است، منطقه‌ای اولویت‌دار به حساب می‌آید. کمک‌رسانی و ارائه ابزار‌های لازم، از جزایر جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام دریغ نخواهد شد.

علاوه بر نصب تجهیزات، ژاپن قصد دارد جلسات آموزشی مشترک ایجاد کند. توکیو همچنین به صندوق بانک جهانی برای منابع انسانی کمک خواهد کرد.

فضای مجازی اغلب به عنوان میدان نبرد پنجم شناخته می‌شود و روز به روز به پیچیدگی و تنوع حملات اضافه می‌گردد. موارد متعددی از جنگ هیبریدی وجود دارد که در آن زیرساخت‌هایی مانند نیروگاه‌ها با حملات سایبری و موشکی مورد اصابت قرار می‌گیرند، همان کاری که روسیه در اوکراین انجام می‌دهد. در توکیو این باور وجود دارد که روسیه، چین و کره شمالی حملات سایبری علیه سازمان‌های دولتی و سایر سازمان‌ها انجام می‌دهند. چین مظنون به حمله‌ای است که در آن ۲۰۰ سازمان در ژاپن از جمله آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن هدف قرار گرفته بودند که در آوریل ۲۰۲۱ فاش شد. همچنین گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی مبنی بر دسترسی هکر‌های ارتش چین به اسرار دفاعی ژاپن منتشر شده است. به این ترتیب، در نظر گرفتن اقدامات متقابل امری ضروری تلقی شده است.

ژاپن در انتهای سال ۲۰۲۲ دستورالعمل‌های استراتژی امنیت ملی خود را بازنگری کرد و اعلام داشت که همکاری با «کشور‌های متحد» و «هم‌فکر» را که اهداف دیپلماتیک و امنیتی مشترک دارند، علاوه بر واشنگتن که متحد اصلی آن است، تعمیق خواهد داد. در خصوص چین، منطقه هند-آرام برای ژاپن از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور خاص، ایالات متحده و چین برای گسترش نفوذ خود بر جزایر در حال توسعه اقیانوس آرام با ارائه سرمایه‌گذاری و کمک‌های مالی در رقابت هستند.

چین در سال ۲۰۲۲ یک توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرد و حال کشور‌های دیگر را به امضای قرارداد‌های مشابه تشویق می‌کند. برای جلوگیری از گسترش تسلط چین بر این منطقه مهم استراتژیک، ژاپن حمایت خود را برای ایجاد زیرساخت‌ها مانند اقدامات متقابل سایبری نشان داده و حاضر به همکاری در این زمینه است. ژاپن در حال گسترش قابلیت‌های سایبری در چارچوب چهارگانه (Quad) است که شامل ایالات متحده، استرالیا و هند به عنوان اعضا به همراه انجمن کشور‌های جنوب شرقی آسیا می‌شود. برقراری روابط نزدیک با جزایر اقیانوس آرام به عنوان راهی برای تقویت سیستم اشتراک اطلاعات در نظر گرفته می‌شود.

همچنین به گسترش به اصطلاح اصول مشترک دفاع سایبری در Quad در منطقه هند-آرام که در آن رویکرد می‌تواند به اشتراک گذاشته شود، کمک می‌کند. ژاپن شروع به بررسی قوانینی کرده است که به این کشور اجازه می‌دهد در یک دفاع سایبری فعال شرکت کند و به سیستم‌های حریف برای جلوگیری از حملات سایبری قبل از اجرایی شدن آن‌ها دسترسی داشته باشد. انتظار می‌رود که تقویت همکاری در منطقه هند-آرام، دامنه راهبرد‌های مقابله‌ای را گسترش دهد.