Gerdab.IR | گرداب

رسوایی اینستاگرام درباره رئیس مجلس ایران

رسوایی اینستاگرام درباره رئیس مجلس ایران
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲

اینستاگرام باغبان‌های مجلس را سازمانی مخاطره‌آمیز می‌فهمد.

به گزارش گرداب، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پستی در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرد. در این تصویر رئیس مجلس در کنار باغبان‌های مجلس قرار گرفته بود و این شبکه اجتماعی آمریکایی لباس سبز باغبان‌ها را با لباس نظامی اشتباه گرفت و به صفحه او این هشدار را فرستاد: «عکسی که منتشر کرده‌اید قواعد اینستاگرام را به خاطر خشونت یا علائم سازمان‌های مخاطره‌آمیز نقض کرده است».

اینستاگرام پیش از این نیز به خاطر انتشار تصاویر قاسم سلیمانی صفحه ۷۰۰ هزارتایی رئیس مجلس ایران را بسته بود.

استاندارد‌های دوگانه شبکه‌های اجتماعی غربی مدت‌هاست که تبدیل به امری تکراری شده است. آزادی بیان در این شبکه‌های اجتماعی تصویر حاج قاسم را بر نمی‌تابد و آنقدر از سپاه پاسداران واهمه دارد که حتی رنگ لباس پاسدار‌ها را نیز تحمل نمی‌کند.

این ماجرا رسوایی بزرگی برای اینستاگرام نیز هست. شبکه‌ای که ادعای زیادی دارد که فرایند مدیریت را به هوش مصنوعی واگذار کرده و بدون سوگیری انسانی قوانین را رعایت می‌کند، تفاوت لباس باغبان و پاسدار را نمی‌فهمد. عجیب‌تر این که اینستاگرام برای اکانت رئیس مجلس یک کشور دیگر از چنین ابزار‌هایی استفاده می‌کند.

انتقاد به بعضی از مسئولان و مدیران نیز وارد است که با توجه به این که این شبکه‌های اجتماعی آشکارا به نقض حاکمیت کشور مشغول هستند، دلیل فعالیت و حضور مستمر شما در آن‌ها چیست؟ مسئول قانون‌گذاری در کشور ما چرا باید فعالیت‌هایی که در شبکه اجتماعی انجام می‌دهد، تابع قوانین آمریکا باشد؟

اینستاگرام و شبکه‌های مشابه از این اهرم فشار برخوردار هستند که با وجود انجام هر کار غیرقانونی، تبعیض‌آمیز و خلاف مقررات کشور ما، عده‌ای از مسئولان باز با خواسته‌های آن‌ها کنار می‌آیند. در حالی که مسئله و راهکار مشخص است باز گروهی مصلحت‌اندیش و سازشکار باعث می‌شوند این شبکه‌های اجتماعی آمریکایی در کشور ما قدرت بیشتری بگیرند.

اقدامات تبعیض‌آمیز اینستاگرام و فاجعه آن در مدیریت محتوا اگر در یک پیامرسان ایرانی اتفاق افتاده بود، احتمالا هدف هجمه وسیع و نقد شدید قرار می‌گرفت و افرادی در داخل کشور همنوا با رسانه‌های بیگانه پیامرسان‌های ایرانی را هدف نقد شدید خود قرار می‌دادند. اما همین افراد در برابر رسوایی‌های متعدد اینستاگرام، توییتر و فیسبوک در تامین امنیت کاربران سکوت می‌کنند.

چندی پیش نیز الجزیره در گزارشی نشان داده بود فیسبوک چطور صدای فلسطینی‌ها را در پلتفرم خود خفه می‌کند و همکاری نزدیکی با ارتش رژیم صهیونیستی و موساد دارد.

این مسائل بار دیگر اهمیت حکمرانی دیجیتال را به ما یاداوری می‌کند. تمامیت ارضی کشور در فضای مجازی و داشتن حق حاکمیت ایران بر شهروندانش در فضای مجازی باید اصل اول فعالیت همه مسئولان در شبکه‌های مجازی باشد.