Gerdab.IR | گرداب

روسیه واتساپ را تهدید کرد

روسیه واتساپ را تهدید کرد
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲

مقامات روسیه که پیش از این به پیامرسان واتساپ معافیت‌هایی اعطا کرده بودند، اکنون از لغو آن‌ها سخن می‌گویند.

به گزارش گرداب، ویکتور نیکولایویچ بوندارف، مسئول کمیته شورای فدرال درباره دفاع و امنیت روسیه، اعلام کرده است که امنیت اطلاعات شهروندان روسیه در معرض خطر است، زیرا که پیامرسان واتساپ معافیت‌هایی دارد که باید در آن‌ها تجدیدنظر شود.

برطبق معافیت‌هایی که واتساپ در روسیه دارد، در حال حاضر امکان مسدود شدن این پیامرسان در این کشور از نظر حقوقی وجود ندارد. اما این مقام روسی می‌گوید «در صورت وقوع احتمالی خطرات آشکار، این پیامرسان اگر به کنترل درنیاید، باید به‌طور موقت مسدود شود. در همین حال باید تمامیت ارضی دیجیتال فدراسیون روسیه در هر حالتی حفظ شود».

پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشان داده‌اند که ممکن است به عنوان ابزاری برای جنگ و منبعی برای اخبار جعلی استفاده شوند. روسیه که در جنگ رسانه‌ای تمام قد قرار گرفته است، نگران است که شبکه‌های اجتماعی غربی تهدیدی برای امنیت ملی‌اش شوند و از این رو مکانیسم‌هایی برای مقابله با این تهدید‌ها ایجاد می‌کند. مسدود کردن پیامرسان در صورتی که قوانین کشور را رعایت نکند، یکی از این مکانیسم‌هاست.

پیش از این نیز دولت چین در سال ۲۰۱۷ واتساپ را مسدود کرده است و مقامات محلی این پیامرسان را به خاطر نقض مقررات داخلی چین مجرم شناختند. در ایران نیز پیامرسان واتساپ مدتی فیلتر بوده است. یکی از اقدامات دولت روسیه این است که به دنبال جایگزین‌هایی برای این پیامرسان باشد. پیامرسان‌های یاندکس و تلگرام در روسیه فعال هستند.

فعالیت‌های شرکت متا (مالک واتساپ) در روسیه به خاطر «افراطی‌گرایی» ممنوع شده است.

مسئول کمیته سیاستگذاری اطلاعات، فناوری‌های اطلاعاتی و مخابراتی دومای روسیه، آنتون گورلکین می‌گوید اگر محصول شرکت متا شروع به سوءاستفاده از نفوذ خود و بمباران اطلاعاتی مردم روسیه بکند، موضع دولت این کشور نسبت به فعالیت‌های این پیامرسان در خاک روسیه متفاوت خواهد بود.