Gerdab.IR | گرداب

الگوریتم افزایش قیمت آمازون افشا شد

الگوریتم افزایش قیمت آمازون افشا شد
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲

پروژه نسی، برنامه مخفی شرکت آمازون برای دستکاری قیمت‌ها بوده است.

به گزارش گرداب، در طی پیگیری حقوقی کمیسیون فدرال تجارت آمریکا علیه غول اقتصاد دیجیتال آمریکا، شرکت آمازون، از پروژه نسی (Project Nessie) پرده برداشته شد. این الگوریتم آزمایشی قیمت‌ها را افزایش و کاهش می‌داد و ارزیابی می‌کرد که تا چه میزان افزایش قیمت باعث خواهد شد که رقبای آمازون از این شرکت جلو نخواهند زد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی تاکید می‌کند که آمازون از این الگوریتم برای افزایش سود خود در محصولات متعدد در دسته‌بندی‌های مختلف استفاده کرده است.
به خاطر وضعیت مسلط آمازون در بازار خرید و فروش دیجیتال، رقبای این شرکت معمولا مجبور هستند قیمت‌های بیشتری بر محصولات بگذارند و این باعث می‌شود مشتریان هزینه بیشتری پرداخت کنند.

در مواردی که قیمت رقبا با قیمت افزایش یافته محصول در آمازون برابر نبود، الگوریتم به شکل خودکار قیمت محصول در آمازون را به قیمت اولیه برمی‌گرداند.

آمازون همچنین از پروژه نسی برای چرخه ترویج استفاده کرده است. الگوریتم نسی برای آمازون در بازگرداندن سرمایه‌ها و بالا بردن میزان سود خالص دریافتی مفید بوده است. در شکایت صورت گرفته علیه آمازون، اما درباره این که چطور این اقدام به هزینه خانوار آمریکایی اثر گذاشته است، صحبتی نمی‌شود.

علاوه بر این در این شکایت ذکر شده که این الگوریتم باعث سود قابل‌توجهی برای آمازون شده است که مبلغ آن فاش نشده است. با این حال یک عضو داخلی شرکت آمازون که نامش فاش نشده مدعی است که آمازون از طریق این الگوریتم ۱ میلیارد دلار سود به دست آورده است.